Grootste laadhub E-vrachtwagens

Onderwerp: Arbeid en energie, (Duurzame) energie

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel over een laadhub voor elektrische vrachtwagens. Op basis van artikelen in de media maakt Stichting Exaktueel opgaven die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

Het Arnhemse bedrijf Milence heeft een van de grootste laadhubs van Europa geopend in de haven van Antwerpen-Brugge. Dat schrijft het Technisch Weekblad van 17 juni 2024. Met twintig laadpunten biedt deze hub een duurzame oplossing voor het groeiende elektrische vrachtverkeer in Europa.

De nieuwe laadhub beschikt over twintig laadplaatsen met elk een vermogen tot 400 kW. Bovendien biedt de hub voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, zoals beveiliging, Wi-Fi, sanitaire voorzieningen, restaurants en snackautomaten, om een comfortabele laadervaring te garanderen.

Het tarief is vastgesteld op €0,40 per kWh, exclusief BTW en transactiekosten. 

In de opdrachten hieronder gaan we uit van een laadspanning van 600 V en een energie-inhoud van 500 kWh voor een vrachtwagenaccu. 

a) Bereken de grootte van de laadstroom bij het opladen.

Er geldt P = U I. Invullen levert 400  . 103 = 600 . I. Daaruit volgt een laadstroom I = 667 A.

b) Bereken hoelang het duurt om een lege accu helemaal op te laden.

Er geldt E = P .  t. Invullen geeft 500 = 400 . t. Dit levert t = 1,25 h (= 75 min).

c) Bereken de maximale inkomsten voor het laadbedrijf in euro per dag van de totale hub.

Er geldt E = P .  t = 20 . 400 . 24 = 1,92 . 105 kWh.

De inkomsten zijn dus  1,92 . 105  .  0,40 = 7,7  . 104  = 77 duizend euro.

Een laadhub vormt een onmisbare schakel in het elektrisch vrachtwagentransport. Hoe duurzamer vrachtwagens rijden– in dit geval hoe elektrischer –  , hoe beter het is voor het milieu.

d) Onder welke voorwaarden geldt de uitspraak in de laatste zin?

Elektrisch rijden is pas duurzaam  als de elektrische energie zelf duurzaam is, dus opgewekt door bijvoorbeeld zonnepanelen, windmolens enz.