Icon up Overzicht

“We zitten gevangen in een kip-ei-kwestie” (Exaktueel)

Onderwerp: (Duurzame) energie

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

Zo luidde de titel van een artikel op 5 februari 2019 in de Gelderlander. Het citaat is van de eigenaar van een benzinestation in Den Haag, Jan Paul Kerkhof. Hij opende een waterstofvulpunt bij zijn tankstation. De heer Kerkhof noemt waterstof de missende schakel in de energietransitie. De kip-ei-situatie uit de titel is volgens hem als volgt te omschrijven: geen waterstofauto’s: geen waterstofpompen. Geen pompen: geen auto’s. Kerkhof probeert dat te doorbreken door zelf een waterstofpomp, de derde in Nederland (!), te openen. Er rijden in Nederland nog maar 65 waterstofauto’s rond.

Toch ziet Jan Paul Kerkhof toekomst voor de waterstofauto.  Op het plaatje zie je een waterstofauto.



Figuur 1

a) Zoek op hoe een waterstofauto werkt.

We gaan de waterstofauto vergelijken met een elektrische auto.

b) Zoek op wat de voordelen van een waterstofauto zijn.

c) Zoek op wat de nadelen van een waterstofauto zijn.

d) Zoek op wat de voordelen van een batterij-auto (elektrische auto) zijn.

e) Zoek op wat de nadelen van een batterij-auto zijn.

f) Alles tegen elkaar afwegende: welke auto zou jij kiezen? De waterstofauto of de volledig elektrische auto?

g) Wat zou er moeten gebeuren om de waterstofauto meer kans te laten maken in het verkeer?

Opmerkingen

Een opdracht om in een groep in de klas te laten uitwerken. Je zou ook de ene groep de elektrische auto uit kunnen laten zoeken en de andere groep de waterstofauto. In een debat kan dan het beste alternatief gekozen worden.