Icon up Overzicht

Japanse satelliet landt op planetoïde Ryugu (Exaktueel)

Onderwerp: Astrofysica, Kracht en beweging

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

Op 21 februari 2019 landde een Japanse satelliet op een rotsblok in de ruimte, de planetoïde Ryugu. Dat meldt de Volkskrant op 23 februari 2019. Het is de bedoeling dat de satelliet, Hayabusa 2 genaamd, stof verzamelt van die planetoïde, om zo een idee te krijgen van de oudste stofdeeltjes in ons zonnestelsel. Misschien levert dat informatie op over het ontstaan van leven op aarde. Volgens Wikipedia is de massa van Ryugu ongeveer 450 miljoen ton en de diameter ongeveer 0,86 km.

a) Bereken met deze gegevens de grootte van de zwaartekracht op een massa van 1 kg vlak boven de planetoïde. Doe alsof de planetoïde bolvormig is.

b) Bereken m.b.v. je antwoord op vraag a de valversnelling vlak boven Ryugu.

Op Wikipedia vind je een valversnelling van 1/8 mm/s2 voor de landing van de Hayabusa 2. Dat is waarschijnlijk een iets andere waarde dan jij berekend hebt bij vraag b.

c) Geef een verklaring voor jouw andere waarde.

Op de Wikipedia-site staat ook een animatie van de baan die de Hayabusa heeft afgelegd vanaf de lancering. Bekijk deze animatie door erop te klikken.

d) Waarom is de Hayabusa niet rechtstreeks in rechte lijn naar de Ryugu gestuurd? Denk ook aan de waarde die je voor de valversnelling hebt uitgerekend.