Goed krabben is een kunst

Onderwerp: Thermische processen

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

Ook jij zult weleens meegemaakt hebben dat je vader of moeder vloekend bezig was om de autoruit ijsvrij te krijgen. In het onderstaande artikel in de Gelderlander geeft Arjen ten Cate wat tips voor goed zicht.

Op pad met de auto deze ijskoude morgen? Grote kans dat er een laagje ijs op de voorruit zit en u moet krabben. Een voor velen vervelend karweitje. En dus maken sommigen er zich gemakkelijk van af.  Ze krabben een klein stukje van de voorruit ijsvrij en vormen zo een gevaar op de weg. Wordt u door de politie gesnapt, dan kost u dat € 230 voor een bekeuring. […] De ANWB geeft wat tips voor een ijsvrije auto.

  • Laat de motor niet alvast lopen. Het helpt nauwelijks.
  • Gooi nooit kokend water over je ruit.
  • Doe een speciale antivries deken op de voorruit. Dan hoef je in elk geval niet te krabben.
  • Houd je ruit goed schoon. Dan hecht het ijs minder.
  • Gebruik ontdooivloeistof.
  • Zet de ruitenkrabber schuin tegen de ruit. Dat krabt het best.
a) IJs is een fase van water. Hoe heten de twee andere fasen van water?
b) Hoe heten de zes faseovergangen van water?
c) Welke temperaturen  horen bij  het vriespunt en kookpunt van water?

Het is niet altijd zo dat in de winter de autoruiten na een nachtje vorst aan de buitenkant bedekt zijn met een laagje ijs.

d) Aan welke voorwaarde moet dan voldaan zijn?

Als je ’s morgens in een ijskoude auto stapt is de autoruit aan de binnenkant in no time beslagen.

e) Hoe kan dat?
f) Geef drie redenen waarom het onverstandig is de autoverwarming aan te zetten.
g) Waarom is het af te raden  heet water over je ruit te gooien.
h) Welke eigenschap heeft een ontdooikoelvloeistof?
i) Leg uit dat er met een antivriesdeken op de voorruit geen ijs op de voorruit ontstaat.

Water en waterdamp.