Ondergrondse Maglev voor energieopslag

Onderwerp: Kracht en beweging

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

Lees onderstaand artikel:

Onderzoeksinstituut ECN heeft een potentieel systeem bedacht om energie mee op te slaan: een ondergrondse magneettrein die als een soort gigantisch vliegwiel in een ronde vacuümtunnel met een diameter van 5 km wordt rondgeslingerd en later weer afgeremd om elektriciteit terug te geven.

 In het plan van ECN zweeft de Maglev-trein in een magneetveld, opgewekt door permanente magneten. Bij een overschot aan wind- of zonne-energie wekken elektromagneten een ander magneetveld op, waardoor de trein in beweging komt. Daarbij kan de snelheid oplopen tot 2.000 km/h, met een kracht tot 10 g. Op deze manier is tot 20 GWh aan elektriciteit op te slaan als kinetische energie en snel weer terug te leveren als elektriciteit.

Naar: Technisch weekblad, Thomas van de Sandt, dinsdag 19 mei 2015.

Zie ook onderstaand filmpje.

Er is tot 20 GWh aan elektrische energie op te slaan als kinetische energie.

a) Bereken de massa van de Maglev-trein.

Voor de middelpuntzoekende versnelling geldt:

 

$a = \frac{v^2}{r}$

b) Toon dat aan met formules uit Binas.

In het artikel staat dat de kracht oploopt tot 10g.

c) Toon aan met een berekening of dat klopt.

De trein moet 20 GWh aan energie kunnen opslaan. Een middelgrote stad heeft 50 ∙ 103 huishoudens en een huishouden gebruikt 10 kWh elektrische energie per dag.

d) Bereken hoe lang de magneettrein elektrische energie kan leveren aan een middelgrote stad.

Het rendement van deze energieopslag is minder dan 100%. Hieronder staat een lijst mogelijk oorzaken van energieverlies.

e) Leg voor elke oorzaak uit of deze in het plan van ECN mogelijk zorgt voor energieverlies.
1. Luchtwrijving
2. Rol- en/of schuifwrijving
3. Het opwekken van het magneetveld om de trein te laten zweven met behulp van permanente magneten.
4. Het opwekken van het magneetveld om de trein een versnelling te geven, met elektromagneten.
5. Het onderhouden van het vacuüm in de tunnel