Falling slinky

Onderwerp: Rechtlijnige beweging
Begrippen: Versnelling

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

In mei 2015 werd voor de tweede keer in Leiden een internationale wedstrijd georganiseerd voor teams van natuurkundestudenten, onder de naam PLANCKS. Een team bestond uit drie of vier studenten.

Hieronder zie je is een van de tien opgaven die de deelnemers moesten maken, waarvoor ze in totaal vier uur de tijd hadden. Deze opdracht kun je ook onder ‘exercises 2015’ vinden op de website van PLANCKS.

In deze opdracht werken we alleen met de foto’s, niet met de Engelse tekst.

 

Bekijk de fotoreeks, die begint met het loslaten van de slinky.

a)  Wat valt je op aan de vorm van de slinky als hij stil hangt (eerste foto)?
b) Wat  valt je op aan de positie van de onderkant van de veer in de eerste vier foto’s?
c) Beschrijf wat er tijdens de val gebeurt met de vorm van de slinky. Verklaar dat.
d) Wat gebeurt er met het zwaartepunt van de slinky tijdens de val?
e) Schets een grafiek van de hoogte van het zwaartepunt van de slinky boven de grond, als functie van de tijd.
f) Geef in de fotoreeks bij iedere opname aan waar ongeveer het zwaartepunt van de slinky ligt. Teken nu de baan van het zwaartepunt. Komt die overeen met je schets?

Uit de grafiek die je nu hebt, kun je de frequentie bepalen waarmee de foto’s gemaakt zijn.

g) Maak een schatting van de lengte van de slinky tijdens de eerste opname.
h) Maak gebruikmakend hiervan een beredeneerde schatting van de frequentie waarmee gefotografeerd is.

De studenten krijgen heel wat lastiger vragen voorgelegd. Misschien wil je daar je tanden wel inzetten. Op de site vind je ook de antwoorden, onder ‘answers’. Zou je veel punten moeten laten liggen?

Practicumopdracht

Maak zelf met een mobiele telefoon een filmpje van een vallende slinky. Importeer het filmpje in de pc. Analyseer de val. Gebruik het programma Coach om de beweging te modelleren.