Een remmende factor helpt ons toch vooruit

Onderwerp: Arbeid en energie, Kracht en beweging

profiel van banden

Oriëntatie

Het zal niet meer lang duren of de auto van de toekomst heeft geen banden meer. Op de Britse Conventry-universiteit zijn ze naarstig op zoek naar andere middelen van voortbeweging dan het wiel. Toch is dit niet zo gek, want we schaatsen op ijs en skiën over besneeuwde hellingen. Bij het zoeken naar het juiste vervoermiddel wordt geprobeerd zoveel mogelijk wrijving te overwinnen.

Vandaag de dag geldt voor de perfecte autoband dat hij zo glad mogelijk moet zijn om een zo groot mogelijk contact met de weg te hebben. Toch worden dit soort gladde banden alleen maar in de Formule-1 gebruikt, wanneer er sprake is van een droog en egaal wegdek. Op gewone wegen met oneffenheden moeten banden profiel hebben om zich af te zetten. Dit profiel is nodig om bij regen te rijden. Een beetje band moet al gauw 30 liter water per seconde kunnen 'wegslaan'. Anders heeft hij geen grip meer op de weg en is er sprake van aquaplanning.

Probleemstelling

  • Van welke factoren hangt de grip op de weg af?
  • Wat zijn o.a. gunstige condities wat betreft het soort banden, het soort wegdek en de weersomstandigheden om in te rijden?
  • In hoeverre spelen het profiel en de materiaaleigenschappen van de band een rol in het wrijvingsproces?
  • Welke invloed heeft rolwrijving op de rijcondities?
  • Ga na wat je experimenteel aan dit onderwerp kunt doen. Hoe zou je een opstelling maken waardoor je allerlei soorten bandenmateriaal kunt uitproberen?