Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.
Opgaven:
a) Zero emission is de reclameslogan. Leg uit dat dit weliswaar voor de auto zelf geldt, maar niet gegarandeerd is in het huidige energiebeleid in de wereld.
b) Wat is jouw mening over het gebruik van de reclameslogan om de elektrische auto aan te prijzen?
c) Snel opladen maakt de auto concurrerend. Hoe wordt dat hier gerealiseerd?
In feite gaat het erom dat je energie meeneemt in je auto, elektrische energie (accu) dan wel chemische energie (benzine of gas).
d) Leg nu precies uit, wat je moet berekenen om een eerlijke vergelijking te kunnen maken betreffende de taak: `snel vol bij de pomp'.
e) Wat zou je nu precies moeten vergelijken? Wat is je eindconclusie? Het gaat om de argumenten, die je gebruikt.
Uitwerking vraag (a)
Met energiecentrales die de elektriciteit niet voor 100% duurzaam opwekken blijft zero emission een loze kreet. De emissie vindt dan wel is waar niet op de weg plaats (dat is natuurlijk een grote verbetering), maar wel nog in de centrales (pas als de centrale zero-emission uitstoot, klopt de slogan wel).
Uitwerking vraag (b)
Door het niet vermelden van de uitstoot in de centrale wordt de klant op het verkeerde been gezet.
Uitwerking vraag (c)
Door de lege accu te vervangen door een volle. De oplaadtijd van minstens enkele uren hoeft zo niet door de automobilist wachtend te worden doorgebracht.
Uitwerking vraag (d)
Je zou dan ook volle tanks met gas dan wel benzine moeten verkopen. Het lijkt me dat de veiligheid bij de chemische energie extra aandacht verdient, maar dat dit in principe wel kan.
Uitwerking vraag (e)
Bij elektrische energie vormen de hoog-vermogen-accu's voorlopig nog wel een negatief milieu-effect, dat vanuit opschaling van laptopaccu's moet worden aangepakt.
Het produceren van de accu voor deze elektrische auto is namelijk ook flink belastend voor het milieu. Zolang dit het geval is, zou het kunnen dat elektrische auto’s een groter negatief milieu-effect per gereden km hebben. Bij een eerlijke berekening per gereden km zou je daarnaast bijvoorbeeld ook het opslaan van remenergie in de vergelijking moeten meenemen. Het wordt daarmee behoorlijk ingewikkeld.
Alleen indien volledige recycling van de accu's kan worden toegepast, is waarschijnlijk uiteindelijk het enige verschil tussen de chemische auto en de elektrische de mate van verspreiding van de vervuilingsbronnen. Op dit moment is zero emission nog niet waar te maken, als je kijkt naar het totale plaatje.
Meer opgaven van de redactie van Exaktueel kunt u hier vinden.