Rijksmuseum Boerhaave heropend

Op zaterdag 16 december 2017 is Rijksmuseum Boerhaave heropend na een grondige verbouwing. Het complete museum is vernieuwd. Uiteraard zijn de historische topstukken op het gebied van natuurwetenschap en geneeskunde gebleven, maar deze zijn veel meer in context geplaatst. Er is aandacht voor de wetenschappers die met de stukken gewerkt hebben en de verhalen van patiënten worden verteld. Ook is er meer te doen, er zijn spelletjes, replica's waar je aan mag zitten, filmpjes en digitale magazines.

Foto: Rijksmuseum Boerhaave.nl.

In de oude situatie was de opzet van de vaste collectie chronologisch. In het vernieuwde museum is gekozen voor vijf thema's; Gouden Eeuw, Ziekte & Gezondheid, Machtige Verzamelingen, Techniek en Grote Vragen. Hieronder volgt een korte beschrijving van de vijf thema's met een aantal suggesties voor artikelen en opgaven op Natuurkunde.nl en Sciencespace.nl die hierbij passen.

Gouden Eeuw

In de Gouden Eeuw staan wetenschappers zoals Christiaan Huygens en Antoni van Leeuwenhoek en hun ontdekkingen centraal.

Ziekte & Gezondheid

In Ziekte & Gezondheid leer je van alles over verschillende ziektes en de gezondheidszorg: bv. het kraambed, verdoven en opereren en de diagnose.

Machtige verzamelingen

In Machtige verzamelingen zie je objecten die mensen verzamelden in de tijd van de Verlichting, zoals donderhuisjes en allerlei soorten dieren.

Techniek

De voorwerpen in het gedeelte Technologie zijn grotendeels historisch, zoals een Elektrologica-computer uit de jaren zestig en een telefoon met draaischijf. Maar er zijn ook recente stukken zoals een EUV-spiegel van ASML en een diamant die werd gebruikt in het quantumverstrengelingsexperiment van Ronald Hanson.

Grote Vragen

Het laatste thema in Rijksmuseum Boerhaave, Grote Vragen, besteedt aandacht aan de grote vragen die nu spelen binnen het wetenschappelijk onderzoek. Ook zijn er voorwerpen van de negentien Nederlandse Nobelprijswinnaars.

Meer informatie: https://rijksmuseumboerhaave.nl.