Zwaartekrachtgolven ontdekt

De natuurkundewereld is in rep en roer en het zal ook daarbuiten niemand ontgaan zijn: onderzoekers van NSF hebben zwaartekrachtgolven ontdekt. Deze golven werden een eeuw geleden reeds voorspeld door de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Hoe zeker Einstein ook was van het bestaan hiervan, hij had nooit kunnen denken dat deze golven ook ooit gemeten zou kunnen worden.

Zwaartekrachtsgolven zijn rimpelingen in de ruimte-tijd. Deze rimpelingen worden veroorzaakt doordat twee zwarte gaten met elkaar combineren tot één groot zwart gat. In de verschillende verwijzingen onderaan dit artikel wordt dat uitgelegd.

Van de Nederlandstalige bronnen die we hierover konden vinden, was die van het jeugdjournaal zeer verhelderend (en echt niet te kinderachtig).

Live verbinding

Het Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO) had een persconferentie aangekondigd en de publiciteit vooraf was goed georganiseerd. Het gonsde al enige tijd en iedereen had wel het vermoeden dat er iets belangwekkends zou worden gepresenteerd op donderdag 11 februari. Op verschillende plekken in Nederland werd de aangekondigde persconferentie live gevolgd. Uiteraard op het Nikhef (een Nederlandse partner in dit project) maar ook op de Universiteit Utrecht (zie afbeelding hieronder).

Medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht volgen met belangstelling de persconferentie van LIGO.

De persconferentie

Direct aan het begin van de persconferentie werd het al duidelijk: bij een meting in september 2015 waren er zwaartekrachtgolven ontdekt.

De belangrijkste minuten van de persconferentie worden hierboven weergegeven. Klik op de balk hieronder voor de gehele persconferentie.

Op een nieuwe manier naar het heelal kijken

Met de zwaartekrachtgolven komt er een heel nieuwe manier van kijken beschikbaar. Alsof Einstein er een extra oog bij krijgt.

Meer weten?

Deze Engelstalige animatie laat een en ander vrij duidelijk zien.

Lees hier meer uitleg over zwaartekrachtsgolven.

Je kunt ook informatie vinden over het reizen door de ruimte-tijd.

Lees de informatie op de Engelstalige site van LIGO.

Zie ook de achtergronden van dit onderzoek op deze Engelstalige site.