1.1 Elektrische lading

Onderwerp: Elektrisch veld en magnetisch veld

Par 1.1: Elektrische lading

De kracht zoals hiervoor beschreven, lijkt wel een beetje op de gravitatiekracht. Die werkt aantrekkend tussen objecten/voorwerpen met massa, ook als die zich op een afstand van elkaar bevinden. De massa’s moet echter wel enorm zijn – bijvoorbeeld de aarde of de zon – om iets van de gravitatiekracht te merken.

Tussen pen en papiersnippers is de gravitatiekracht verwaarloosbaar klein, dus blijkbaar is er naast massa nog 'iets anders' dat de aantrekkende kracht veroorzaakt. Dat 'iets anders' noemen we elektrische lading – of gewoon 'lading'.

Lading is er in twee soorten: positief en negatief. In tegenstelling tot de gravitatiekracht, kan de elektrische kracht behalve aantrekkend ook afstotend zijn. De algemene regel is:

Gelijksoortige ladingen stoten elkaar af, ongelijksoortige trekken elkaar aan.

Net als massa en andere natuurkundige grootheden, heeft ook lading een eenheid: de Coulomb (C). Lading geven we aan met de letter q. Een lading van 1,6.10-19 C wordt de elementaire lading genoemd. Deze lading heeft zijn eigen symbool (e) gekregen en is gelijk aan de lading van een proton:
qproton = e = 1,6.10-19 C.
Ook elektronen bezitten de elementaire lading, maar dan negatief:
qelektron = -e = -1,6.10-19 C.

Figuur 1.1 Elementaire lading

Kijkend naar de algemene regel voor elektrische krachten, kunnen we concluderen dat protonen en elektronen elkaar aantrekken. Het is dan ook de elektrische kracht die elektronen in hun baan rond de atoomkern houdt!

Je kunt nu opgave 1 maken.

Vorige Startpagina Elektrische en magnetische velden Startpagina Statische elektriciteit Volgende