Lesidee 4: Voetballen

Onderwerp: Kracht en beweging, Modelleren

Een lesidee kan een eerste aanzet zijn om kennis te maken met een nieuw onderwerp. Ook kan een lesidee worden gebruikt om je te orienteren op een nieuw onderwerp. Dit lesidee kan een leuke start zijn als het onderwerp sport en natuurkunde in de klas ter sprake komt. Aan de hand van de vragen maakt men een rondreis door theorie en toepassingen.

Technische voetballers

Het schopmechanisme schiet de bal weg. Dit blijkt geen elastische botsing te zijn....

Bronnen:
Technische Voetballers, mag ik aan u voorstellen?
Technisch voetballen, hoe werkt dat?
Hoe schiet je zo hard mogelijk? Een model.

1. Welk Nederlands bedrijf is de drijvende kracht achter de robotvoetballers?
2. Hebben de robotvoetballers te maken met kunstmatige intelligentie? Onderbouw je antwoord.
3. Wat is het (toekomstig?) maatschappelijk nut van dit speelgoed?
4. Hoe bepalen de robotvoetballers hun positie op het veld?
5. Wat is volgens jou de betekenis van Cefficienty in de berekening van de eindsnelheid van de bal voor de twee alternatieve schopmechanismen?

Intermezzo. Je zult nu wel begrijpen dat voetballen veel te maken heeft met natuurkunde. Ook bij het ontwikkelen van verspring-materiaal spelen natuurkundige beginselen een grote rol. Lees het volgende artikel maar eens om te ontspannen: Ruimtetechnologie tijdens de Paralympics.

De strafschop

1. Maak de opgave sporten. De uitdaging zit aan het eind...

Opgemerkt:

• Gebruik indien mogelijk een beamer in de les. Is natuurlijk niet noodzakelijk.
• De leerling moet beschikken over een internetverbinding thuis of in de mediatheek.
• De leerling kan natuurlijk gewoon zijn natuurkundeboek erbij gebruiken.
• Dit lesidee kan gebruikt worden als huiswerkopdracht of uitgevoerd worden in de les. Laat dit bijvoorbeeld een eerste kennismaking zijn met de begrippen snelheid, kracht, impuls en energie.
• In de bijles worden toepassingen genoemd.

Lesdoelen

• De gebruiker herkent natuurkundige elementen binnen de sport.
• De gebruiker maakt kennis met robotica.
• De gebruiker herhaalt de basisbeginselen mechanica klas 3.
• De gebruiker kan kennis maken met de basisbeginselen van numeriek modelleren.
• De gebuiker kan uitgedaagd worden om zicht te verdiepen in grootheden die een rol spelen bij botsingen.
Het is goed mogelijk om te differentiëren, alles mag, niet alles moet.