Lesidee 2: Lorentzkracht

Onderwerp: Elektrische stroom, Kracht en beweging

Bent u met uw leerlingen toe aan het behandelen van de Lorentzkracht?

Een lesidee kan een eerste aanzet zijn om kennis te maken met een nieuw onderwerp. Ook kan een lesideen worden gebruikt om je te orienteren op een nieuw onderwerp. Dit lesidee kan een intrigerende start zijn als het onderwerp Lorentzkracht aan bod komt. Aan de hand van de vragen maaakt men een rondreis door een spannend natuurkundig onzerzoeksveld.

Diepzeetelescoop

Bestudeer het volgende artikel: Diepzeetelescoop kijkt naar neutrino's uit heelal

Opgemerkt:

• De animaties komen maximaal tot hun recht met een geluidskaart. Gebruik indien mogelijk een beamer in de les. Is natuurlijk niet noodzakelijk.
• Dit artikel kan leerlingen aanspreken omdat de tekst ingaat op actueel onderzoek.
• Astronomie wordt door leerlingen over het algemeen erg gewaardeerd.

Lesdoelen

• Oriëntatie op het begrip Lorentzkracht.
• De leerling maakt kennis met natuurkundig onderzoek van het NIKHEF.
• De leerling maakt kennis met het verschijnsel "kosmische straling".
• De leerling neemt notie van het gedrag van geladen deeltjes in een een magneetveld.
• De leerling onderzoekt kwalitatief de grootheden die bij de Lorentzkracht een rol spelen.

Voorbereiding op de les:

Beantwoord de vragen die de gebruiker kennis laat nemen van het artikel. Hiervoor moet de gebruiker beschikken over een internetverbinding thuis of in de mediatheek.

1. Welke rol spelen garnalen bij dit onderzoek?
2. Wat is het vraagstuk van de “zwarte” materie?
3. Neutrino’s zijn zeer moeilijk te vangen, waarom is dan toch gekozen voor dit deeltje om het vraagstuk van de zwarte materie op te lossen?

Bekijk wat er gebeurt in de Krabnevel…

4. Hoe ontstaan in de krabnevel neutrino’s?
5. Hoe ontstaan fotonen in de krabnevel?
6. Beantwoord de vragen hieronder, die gesteld worden over de animatie onderaan het artikel over de Krabnevel (synchrotonstraling van elektronen).
7. Leg in eigen woorden uit welke drie grootheden een rol spelen bij de Lorentzkracht.
8. Hoe kun je de grootte van de lorentzkracht uitrekenen.
9. Verklaar hoe het komt dat een elektron in de animatie een cirkelbeweging maakt onder invloed van een magneetveld.

Reacties op dit lesidee kunt u sturen naar: docenten@natuurkunde.nl