Eutrofiëring

Onderwerp: Overige onderwerpen

Is Nederland te vruchtbaar?

De intensiteit van de landbouw in Nederland is de afgelopen vijftig jaar enorm toegenomen. Daarbij komen ook enorme hoeveelheden mest aan te pas. De boer wil zijn gewassen alle voedingsstoffen geven die nodig zijn om ze snel te laten groeien. Het zijn vooral de verbindingen fosfaat, nitraat en ammoniak die belangrijk zijn voor een goede gewasontwikkeling. Deze voedingsstoffen verspreiden zich via bodem en water in ons leefmilieu en zo wordt het leefmilieu van organismen op het land en in het water steeds vruchtbaarder. We noemen dit verschijnsel eutrofiëring. Niet alle planten houden ervan om in een voedingsrijke omgeving te leven. Er zijn ook vele soorten die juist beter gedijen in een milieu met weinig voedingsstoffen. Deze worden nu steeds meer verdrongen door andere planten.

In het water is dit goed te merken aan de hoeveelheid algen. Deze neemt sterk toe als gevolg van eutrofiëring. De algen nemen het licht en de zuurstof weg voor andere planten waardoor zelfs vissen en andere dieren kunnen uitsterven.

Wanneer de eutrofiëring van ons milieu doorzet, zullen enkele algemene plant- en diersoorten in aantal toenemen, terwijl een veel groter aantal andere soorten sterk afneemt. Het totale aantal verschillende plant- en diersoorten zal dus verminderen.

Vragen voor je werkstuk of spreekbeurt

• Niet alleen de landbouw is verantwoordelijk voor de toename van nutriënten in het milieu. Wat zijn de verschillende oorzaken en veroorzakers van eutrofiëring?
  • Welke verschillende chemische verbindingen zijn nog meer verantwoordelijk voor het eutrofiëringsprobleem? Hoe verspreiden de verschillende eutrofiërende stoffen zich in ons milieu?
  • Sommige soorten nemen af maar andere soorten nemen toe in populatie. Waarom is de eutrofiëring van het leefmilieu dan toch zo'n groot probleem? Welke rol speelt het begrip biodiversiteit in deze discussie?
  • Omschrijf welke invloed eutrofiëring heeft op ecosystemen op het land en in het water.
  • Welke maatregelen (kunnen) worden genomen om het eutrofiëringsprobleem aan te pakken?

Relevante literatuur

Bij dit onderwerp is (nog) geen geschikte literatuur gevonden.

Handige links