Tjipke van Netten (49) koos voor natuurkunde, gewoon omdat hij het zo leuk vond. Niet om het vak dat hij later zou kunnen uitoefenen. Uiteindelijk haakte hij net voor zijn promotie af en kreeg hij de kans van zijn hobby zijn werk te maken: een baan als vlieginstructeur bij de Rijksluchtvaartschool. “Ook een heel technisch vak, waarbij mijn natuurkunde goed van pas komt.”
“Formules vond ik altijd al interessant. Maar om nou altijd maar achter een bureautje te zitten… Dat heeft me nooit aangetrokken. Toen ik op de middelbare school voor natuurkunde koos, deed ik dat omdat ik het gewoon zo’n leuk vak vond. Ik was helemaal niet bezig met de baan die ik later zou kunnen krijgen. Mijn studiegenoten ook niet, we waren nogal idealistisch. We wilden vooral meer begrijpen van de dingen om ons heen.
In mijn tijd kon je nog lekker lang studeren. Dat betekende dat je ook best veel tijd had om dingen naast je studie te doen. Ik heb nog in het bestuur van de faculteitsvereniging gezeten, was jarenlang studentassistent en had veel hobby’s. Ik begon met parachutespringen en later ook met vliegles. Eerst haalde ik mijn sportbrevet, maar ik ging steeds verder, haalde allerlei vliegdiploma’s. Ik had daarbij erg veel profijt van mijn studie. Als je natuurkunde hebt gestudeerd, is daarna bijna alle theorie makkelijk. Als ik vliegexamen had, bladerde ik door zo’n boek en haalde mijn examen.
Mijn afstudeerrichting was experimentele natuurkunde. Toen ik bezig was met mijn promotieonderzoek -het ging over röntgenstralen- kreeg ik een aanbod dat ik niet kon weerstaan. Ik kon bij de Rijksluchtvaartschool gaan werken als instructeur. Ineens bleek dat ik van mijn hobby mijn werk kon gaan maken en dat tegen een goed salaris. Achteraf vind ik het wel jammer dat ik net niet ben gepromoveerd.
Maar ja, op vlieggebied was ook zo veel te leren. Leren vliegen is heel anders dan leren autorijden. Je begint met kleine eenmotorige vliegtuigjes, je gaat op zicht vliegen en je vaardigheden steeds verder uitbreiden. Je wordt vlieginstructeur en stapt ook in grotere vliegtuigtypes. Je blijft bezig, nog ieder jaar moet ik op examen. En elke zes maanden krijg ik een medische keuring.
Op dit moment werk ik als vlieginstructeur bij de KLM Luchtvaartschool in Eelde. We leiden studenten op tot verkeersvlieger voor de burgerluchtvaart. Per dag vlieg ik zo’n vier uren, afhankelijk van het weer. De rest van de tijd besteed ik aan het briefen en debriefen van de studenten en de administratie.
Ik heb veel profijt van mijn studie. Het kost mij weinig moeite de - vaak digitale – apparatuur te begrijpen. De halfjaarlijkse keuringen vind ik wel een minpunt. Ze vinden namelijk altijd wel iets, terwijl je je zelf kiplekker voelt. Bovendien hangt je baan er wel vanaf, dat is ook spannend. Mijn baan bij de luchtvaartschool is eindig, dat houdt een keer op. Toch hoop ik zolang mogelijk door te kunnen blijven vliegen. Ook na mijn pensioen. Misschien als eigen baas bij een sportvliegclub”