Wat houdt uw functie precies in?
Ik ben een docentonderzoeker. Dat houdt in dat ik zowel colleges geef als dat is onderzoek doe. Het onderzoek dat ik doe is op het gebied van ijs en klimaat.
Hoezo heeft u ervoor gekozen dit te gaan doen?
Wat voor eigenschappen moet je hebben om natuurkunde te kunnen studeren?
Je moet natuurlijk goed zijn in natuurkunde en in wiskunde, maar het is nog belangrijker dat je een goede motivatie hebt.
Wat voor beroepen kun je doen na een natuurkundestudie?
Je kunt veel verschillende dingen doen met na een natuurkundestudie, je kunt bijvoorbeeld op de universiteit werken, als leraar, op een projectbureau, bij het KNMI of in de IT. Veel mensen gaan echter later een beroep doen dat niets (of bijna niets), met natuurkunde te maken heeft. De natuurkundestudie leert je namelijk op een manier denken, waarmee je goed problemen kunt oplossen, en dit hoeven niet natuurkundige problemen te zijn.
Denkt u dat computers en andere techniek veel kunnen toevoegen aan het natuurkundeonderwijs?
Ik denk dat het belangrijk is dat er dat bij het middelbare natuurkundeonderwijs aandacht wordt geschonken aan het gebruik van computers. Bij de studie en ook daarna zal deze kennis hard nodig zijn. Men moet wel oppassen dat de leerlingen blijven begrijpen wat ze aan het doen zijn, wat de computer of apparatuur doet en wat ze zelf doen. Ook moet het vak natuurkunde belangrijker blijven dan de computer.
Wat vindt u er dan van het natuurkunde-examen vanaf 2007 per computer zal gaan?
Dat lijkt mij erg onhandig, omdat het bijvoorbeeld lastig is formules te maken op de computer. Het lijkt me wel goed als een deel van het examen op de computer wordt afgenomen.
Denkt u dat leerlingen die de tweede fase hebben gedaan beter in staat zijn natuurkunde te studeren?
Ik denk van niet. De tweede fase leerlingen hebben een breder pakket en hebben de stof daarom met minder diepgang bekeken. Ook heeft niet iedereen sommige dingen gehad.
Zijn proefjes op het middelbare natuurkundeonderwijs belangrijk?
Ik denk van wel. Het is ook belangrijk dat de leerlingen bij deze proefjes een beetje worden vrijgelaten en eigen initiatief wordt beloond.