Kees Wesdorp

Onderwerp: Overige onderwerpen

Probleemoplosser

Kees Wesdorp, natuurkunde 1994-1998

Waarom natuurkunde?
Op de middelbare school had ik altijd al een duidelijke voorkeur voor de exacte vakken, vooral biologie, natuur- en scheikunde. Aanvankelijk was ik van plan medicijnen te gaan studeren. Maar in de zesde klas merkte ik dat ik vooral het oplossen van problemen door logisch nadenken erg leuk vond. En dat aspect is veel beter vertegenwoordigd in de natuurkunde.

Wat wilde u worden?
Wetenschapper.

Type student?
Ik was volgens mij best ijverig. Ik deed ook aan wedstrijdroeien en wou er altijd voor zorgen dat ik alles op tijd afhad om voldoende tijd over te houden om te trainen. Ik denk dat ik dankzij het roeien dan ook vrij snel ben afgestudeerd.

Mooiste herinnering?
Het gevoel om voor het eerst echt met wetenschap bezig te zijn.

Kees Wesdorp, general consultant McKinsey, 2003

Uw werk?
McKinsey & company is een internationaal managementadviesbureau met meer dan 80 kantoren in meer dan 40 landen. Mijn functie is general consultant, wat inhoudt dat ik in teamverband een cliënt help een antwoord te vinden op voornamelijk strategische vraagstukken. Zo'n vraagstuk kan zijn: ‘hoe kan de cliënt zijn winstgevendheid verbeteren?’ of ‘in welke richting moet de cliënt zich specialiseren / ontwikkelen?’.

Het leukste van uw werk?
Het analyseren en oplossen van strategische vraagstukken en de diversiteit in onderwerpen en cliënten.

Meerwaarde van een bètastudie?
Specifieke natuurkundige kennis kom ik in mijn werk nauwelijks tegen. Maar het probleem oplossend denken wat ik tijdens mijn studie heb geleerd, is wel iets dat terugkomt in mijn werk.
Het belangrijkste dat ik heb geleerd tijdens mijn studie is de 80-20 regel. Je bent 20% van de tijd bezig met 80% van het antwoord. De overige 80% van de tijd ben je bezig met het fijnslijpen van het antwoord, maar in feite is deze fase relatief minder relevant.