Elektrische Velden - Batterij

Guido stelde deze vraag op 06 februari 2006 om 17:09.
Ik moet een vraag beantwoorden, maar kom er totaal niet uit. Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze moet beantwoorden?

Neem aan dat het elektrische veld tussen de polen van een 4.5V batterij homogeen is. De polen liggen 4.0 cm uit elkaar. Een elektron laat op t=0 los van de minpool (met verwaarloosbare snelheid) en botst even later tegen de pluspool.

vraag a: bereken hoe lang het oversteken duurt als het elektron onderweg niet zou botsen.

We zetten de batterij op z'n kant zodat de polen horizontaal komen te staan. Met een microscoop zien we een stofje met een lading van 8,0*10^-6 C tussen de platen zweven.

vraag b: Bereken de massa van het stofje. Alvast bedankt! Guido

Jaap op 06 februari 2006 om 19:09
Dag Guido,

a Voor de elektrische veldsterkte E hebben we niet alleen de definitievergelijking E=Fe/q maar ook E=deltaV/d ,
met Fe is de elektrische kracht (N), q is de lading van het elektron (C), deltaV is het potentiaalverschil (V) over een afstand d (m) in de richting van het veld.

Met Fe/q=deltaV/d kunnen we Fe=Fres berekenen, en met Fres=m*a de versnelling. Ten slotte levert d=(1/2)*a*t² de gevraagde tijdsduur. b

Zweven betekent hier dat het elektron in rust blijft. Volgens de eerste wet van Newton is de zwaartekracht omlaag even groot als de elektrische kracht omhoog. Fz=Fe > m*g=q*deltaV/d

Noortje heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?