Docent probleem

V stelde deze vraag op 16 april 2021 om 15:15.

AUB LEES ALLES


Beste allen,

Ik zou graag wat advies van jullie willen. Long story-short, ik was ongeveer 4 toen ik naar Nederland kwam. 

Ik heb het heel goed gedaan op de basisschool en had ook talent om te leren. Heb zelfs groep 5 overgeslagen. Na de middelbare ben ik VWO gaan doen en zit nu in de 4e klas. Ik heb tot de 3e helemaal geen probleem gehad met cijfers. Na de 3e ben ik naar London geweest om daar verder te gaan, maar toen kwam corona en toen zag ik het niet meer zitten. Dus kwam ik in juli 2020 terug naar NL. 

Ik ben hier dichtbij op een school weer VWO gaan doen , omdat het veel dichterbij is en ik dacht dat het reizen minder tijd zal verspillen dan op een andere school waar ik voorheen zat.

Nu gaat het helemaal perfect op school met alle vakken, behalve natuurkunde + wiskundeB. Hiermee heb ik nooit een probleem gehad tot nu toe. Ik heb voor beide vakken dezelfde docent. Recent had hij een keer met wiskunde een antwoord fout gerekend, omdat er geen uitleg bij stond. Maar dat had ik niet opgeschreven, omdat de vraag letterlijk was "kies uit deze 2", dus er stond NIET "leg uit". Nu vind ik het wel heel vreemd dat hij soms ook mij eruit pikt, alsof hij mijn toetsen 10x strenger nakijkt. Laatste week had ik een inhaaltoets, deze was een 2 uur toets (wist ik niks vanaf), maar hij had mij 1 uur ervoor gegeven. Ik vroeg een keer of ik wat mocht leren  in de pauze voor de toets (pauze in lokalen vanwege covid) en hij zei "nee dat mag niet". Terwijl 1 minuut geleden een ander meisje precies dezelfde reden had en zij mocht wel gaan. 

Ik begrijp de vragen uit mijn natuurkunde boek perfect en heb de berekeningen meestal goed (kleine foutjes soms), ook begrijp ik de toetsen en heb inzicht in het vak. 

Nu is mijn hoofdvraag aan jullie of ik aan de conrector zal vragen of een andere docent de toets die ik maandag heb gemaakt kan nakijken.

Ik heb geen vertrouwen in mijn docent, ik heb het gevoel alsof hij niet wilt dat ik vooruitgang krijg/over ga met VWO. Hij raadt mij ook aan om natuurkunde en wiskundeB te laten vallen. Laatst vroeg ik hem om tips, maar hij zei "ik heb geen tips".


graag hoor ik van jullie.


gr,

V

Reacties

V op 16 april 2021 om 15:19
Ook ben ik de enige van niet-Nederlands afkomst in de klas.
En ik ga volgend jaar 100% terug naar mn oude school
Theo de Klerk op 16 april 2021 om 15:26
Ik lees hier een groter wantrouwen tussen jou en de leraar. Dat probleem moet je bij de schoolleiding aankaarten al kan het zomaar zijn dat de klokkenluider het onderspit delft. De schoolleiding zou dit objectief moeten behandelen, maar kan (on)bewust de loyaliteitskaart trekken. De verhouding met je leraar lijkt er sowieso niet beter op te worden. Een andere leraar is misschien een betere optie?
Van dit forum kun je weinig verwachten: we kennen de situatie niet en horen het verhaal van 1 kant en zijn geen scheidsrechter.
V op 16 april 2021 om 15:32
Ik begrijp het. Maar het dus wel een goed idee om in te grijpen? Ik wil er namelijk geen probleem van maken, maar wel achter een antwoord komen.

Dit klinkt natuurlijk heel cliché: leerling haalt lage resultaten--> geeft docent de schuld. Maar als u in mijn schoenen stond, zou u het ook begrijpen wat ik bedoel.
Theo de Klerk op 16 april 2021 om 15:40
Het is niet per se cliche: leraren zijn ook mensen en enkelen hebben wat ongefundeerde opvattingen over leerlingen zoals andere Nederlanders die over elkaar soms ook hebben. Of dat hier het geval is, kan vanaf deze plek niet beoordeeld worden. Maar als je denkt in je recht te staan of benadeeld te worden, zou ook ik er werk van maken. Alleen is een volslagen objectieve behandeling een terechte maar naïeve gedachte in een zaak vol emoties.
V op 16 april 2021 om 15:43

Beste Theo,

Hartelijk dank voor uw advies.
Ik ga dan ook proberen om zo min mogelijk emoties op te wekken aan beide kanten. Volgende week ga ik het proberen te regelen zodat een andere docent mijn toets nakijkt. 


Gr,

V

Jan van de Velde op 16 april 2021 om 16:00
dag V,

Ik heb ook wel eens leerlingen die bij alles wat er mis gaat per defintie naar een ander wijzen. Zo klink jij niet. 

Ik heb zelf drie leerlingen dit jaar die naar mij wijzen voor hun beroerde resultaten. Nou heb ik ook eigenlijk best wel een hekel gekregen aan die jongens vanwege hun houding, vanwege hun taalgebruik, vanwege dat (onterechte) gewijs naar mij. Ik heb toen zelf de stap gezet, ze gevraagd een collega aan te wijzen, of een directielid, die ze wel vertrouwen, en die heb ik het pak toetsen van heel de klas gegeven, mèt het nakijkblad, met de vraag eens na te gaan of ik ze inderdaad anders behandeld zou hebben. Als je zó naar een toets gaat kijken valt er altijd wel een tiende puntje te veel of te weinig te vinden bij elke leerling. Maar daar moesten ze dan toch toegeven dat de manier waarop ik naar hun terugblafte (op den duur ga je dat vanzelf doen, hoe je dat ook probeert te vermijden) absoluut geen gevolgen had gehad voor mijn nakijkwerk. Ze blijven wijzen, maar die discussies duren nu niet meer zo lang :) 

Dit moet op een of andere manier worden opgelost, maar in de stappen die jij noemt mis ik één figuur: een mentor. Die zou de eerste stappen moeten kunnen maken, en veel effectiever dan jij dat zelf kunt. Dit mag namelijk ook geen welles-nietes spelletje worden, want dat levert per definitie niks op. Dit vraagt om bemiddeling, een goed en zo open mogelijk gesprek, kaarten op tafel.  

We mogen ook aannemen dat je nog een vijftal andere docenten hebt, en dat je daarmee wel een goede verstandhouding hebt. Dat maakt zo'n discussie makkelijker. De verstandhouding met die docent zal niet noodzakelijk beter worden, de nadelige gevolgen van die slechte verstandhouding dan hopelijk wel. 

Succes, Jan
V op 16 april 2021 om 16:32
Thanks meneer Jan!
Ik zal mijn ouders vragen of ze met de mentor hierover kunnen spreken.

Av een fijn weekend gewenst!
Jan van de Velde op 16 april 2021 om 17:23

V

Ik zal mijn ouders vragen of ze met de mentor hierover kunnen spreken.

 ik hoop dat je hiermee zèlf naar je mentor kunt stappen, je ouders zijn weer een extra en dus verwarrende schakel. Mijn mentorleerlingen nemen hun problemen met mijn collega's die ze zelf niet denken te kunnen oplossen mee naar mij. En ik help ze dan, op een of ander manier, hoe ze dat zelf bij mijn collega kunnen aankaarten, of ik ga dat gesprek met of namens hen aan. 

Groet, Jan


Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)