zwevende kogel

Annika stelde deze vraag op 13 januari 2006 om 11:49.
Ik ben op school bezig met mijn profielwerkstuk. Ik probeer d.m.v spoelen een kogeltje te laten zweven. Na een aantal metingen aan de magneet en de kracht die het opwekt zijn wij erachter gekomen dat, om de zwaarte kracht van het kogeltje opteheffen, wij het kogeltje, van ongeveer 1.5 g, ongeveer 0.5-1 cm beven de spoel te laten hangen. Dit is veel te dicht bij om hem stabiel te krijgen. Mijn vraag is of de verhouding tussen de massa van het kogeltje en de magnetische kracht die erop werkt lineair is of niet en welke kant die dan op gaat asl het niet lineair is. bijv als het kogeltje zwaarder wordt, wordt de zwaartekracht ook groter. Moet dan de machtische kracht in dezelfde verhouding stijgen of loopt deze Anders. andere suggesties voor verbetering zijn ook welkom ik hoop snel antwoord te krijgen.

Bert op 13 januari 2006 om 22:14
Hoi Annika, met een statisch (d.w.z.) constant magneetveld kun je een kogel niet laten zweven. Wist je dat wel? Dit wordt verklaard door het theorema van Earnshaw. Lastige kost voor een vwo-leerling, maar het is helaas wel juist.

voor diamagnetische stoffen kan dat wel, maar dan ga je serieuze magneetvelden moeten aanleggen. Hier leggen de mensen van minutephysics dat mooi uit:

Succes, Bert

Noortje heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?