glijbaan

Ilse stelde deze vraag op 06 april 2021 om 11:30.

 Hallo allemaal,

ik heb een videometing gedaan waarbij mijn vriendin van een glijbaan af ging. Wat zou hier een passende onderzoeksvraag zijn en hypothese?
Ik dacht misschien aan de gemiddelde snelheid o.i.d?
Maar wat zou een goeie hypothese zijn?

Of als onderzoeksvraag: wat is de tegenwerkende kracht o.i.d

Hopelijk kan iemand me de goede inrichting insturen en dan ook de plan van aanpak helpen?

Met een vriendelijke groet,

Ilse

Reacties

Theo de Klerk op 06 april 2021 om 12:23
>Wat zou hier een passende onderzoeksvraag zijn en hypothese?
Is dit niet een beetje omgekeerde wereld? Normaal veronderstel je iets en probeer je die veronderstelling te onderbouwen door geschikte proeven die dat bevestigen of ondergraven.
Een filmpje op de plank en dan "wat kan ik er mee?" is in mijn opzicht een rare volgorde.
Jan van de Velde op 06 april 2021 om 13:59

Ilse

Of als onderzoeksvraag: wat is de tegenwerkende kracht o.i.d

 dat zou kunnen. 

dan is voor jou nu de vraag: hoe zou je gegevens uit je videometing kunnen halen om dat uiteindelijk vast te stellen? 
Begin hier eens een brainstormpje, wij reageren wel

Groet, Jan

Ilse op 08 april 2021 om 09:13
Je zou de versnelling a kunnen uithalen uit de grafiek? 

Ik heb een a-t diagram gemaakt maar je ziet echt geen duidelijke lijn. Weet iemand hoe ik dit uit COACH 7 kan afleiden?
Jan van de Velde op 08 april 2021 om 18:10

Ilse

Ik heb een a-t diagram gemaakt maar je ziet echt geen duidelijke lijn. 

 dat is de ellende met "echte" metingen hè. 
Die versnelling zal zeker niet constant zijn geweest. Kleine stroevere stukjes op die baan, je vriendin die onderweg een beetje achterover of juist voorover ging leunen, dat heeft allemaal invloed op die versnelling. 
Je gaat dus zelf uit zo'n bibberlijn (eigenlijk liefst uit een heel stel van die bibberlijnen samen) een gemiddelde versnellingsgrafiek moeten schatten. Ik weet niet of coach dat zelf kan (trendlijnen??) . 

Groet, Jan

Ilse op 08 april 2021 om 20:31
Hallo Jan, 

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik heb nu misschien een domme vraag.

Ik heb dus een videometing gedaan en ik wil nu een (v,t)-diagram gaan maken. 
COACH 7 geeft twee opties: de X-positie vs de Tijd, of de Y-positie vs de Tijd.

Mijn vraag is dus nu, welke van de twee kan ik het best gebruiken voor mijn onderzoeksvraag? Of maak dat niet uit?

Ik hoor graag een antwoord,

Ilse
Jan van de Velde op 08 april 2021 om 20:45

Ilse

Ik dacht misschien aan de gemiddelde snelheid o.i.d?

Of als onderzoeksvraag: wat is de tegenwerkende kracht o.i.d

 dag Ilse,

beide bovenstaande grootheden zijn diagonaal gericht.
als je alleen x- of y componenten van de beweging kunt uitzetten tegen de tijd ga je daar dus nooit direct diagonaal gerichte krachten of snelheden uithalen. Dat ga je dan altijd nog moeten nabewerken. Of dat ook kan binnen coach, geen idee. Ik ken die software niet goed genoeg om je met dat aspect te kunnen helpen. 

groet, Jan

Ilse op 08 april 2021 om 21:11
Hai Jan, 

Ik heb gekozen voor de Y-positie.  Ik heb ook gebruik gemaakt van de zogehete trendlijnen. Echter valt mij 1 ding op bij het v-t diagram. Zowel bij het v-t als a-t diagram krijg ik opeens die pieken en dalen ( rond de 2 seconden) in mijn diagram.  Dit is ook tegen het einde aan, wanneer mijn vriendin dus eigenlijk beneden is. Weet u misschien waarom deze pieken er zijn? Of is dat gewoon een meetafwijking?

Ik vond het namelijk wel raar dat bij beide diagrammen en onegeveer op de zelfde tijd dat piek te zien is. Ik zet even het v-t diagram in de bijlage.

Groetjes,
Ilse
Theo de Klerk op 08 april 2021 om 21:26
De snelheid gaat door 0 m/s heen. Wellicht gestopt met glijden aan het einde van de baan?
Ilse op 08 april 2021 om 22:14
Hallo Theo,

Bedankt voor je verklaring. Al begrijp ik niet goed welk stuk u bedoelt. 

Ik dacht dat de snelheid juist negatief hoort te zijn want mijn vriendin glijdt naar beneden dus ze heeft een negatieve snelheid? 


Ilse
Theo de Klerk op 08 april 2021 om 22:37
>Al begrijp ik niet goed welk stuk u bedoelt. 
Het stuk waar de snelheid door 0 gaat. Duidelijker kan ik niet zijn. Waar gaat je grafiek door 0 m/s? Ergens aan het eind
Ilse op 11 april 2021 om 16:33
Hallo allemaal,

Na veel gestoei heb ik eindelijk een v-t diagram van de glijbaan kunnen maken. Hierbij heb ik wel gebruik gemaakt van de zogehete trendlijnen. Zie afbeelding in de bijlage. Mijn vraag is dus nu:

- Hoe kan ik de gemiddelde snelheid aflezen? Mijn vriendin was op ongeveer 2,5 seconden gestopt met glijden. Is Vgem dan: beginsnelheid + eindsnelheid/2? In dat geval dus: 0 - 1.60/ 2 = 0.80 meter per seconde?

Ik hoor graag van u,

Ilse
Jan van de Velde op 11 april 2021 om 16:55
dag Ilse

Als ik deze grafiek zo bekijk was vbegin niet gelijk aan 0, eerder -0.9 m/s  . Maar voor de rest is dat de manier om een gemiddelde snelheid uit een rechtlijnige v/t grafiek te bepalen ja. 

Alleen, als ik zo eens naar je grafiek van afgelopen donderdag kijk zou ik eerder zeggen dat je vriendin op t = 2 s al op het horizontale uitloopstukje zat dat je onderaan elke glijbaan vindt. Dus waarom een trendlijn vragen tot 2,5 s? 


Groet, Jan
Theo de Klerk op 11 april 2021 om 17:10
Bij een voor natuurkundige nuttige gemiddelde snelheid zoek je een waarde die even lang te laag is tov de werkelijke waarde als even lang te hoog. M.a.w. meestal ergens er midden tussen. Maar niet altijd.Als ik de hele tijd 10 m/s rijdt en in de laatste seconde ineens 2 m/s dan is het wiskundige gemiddelde van 2 getallen misschien (10+2)/2=6 maar natuurkundig is de gemiddelde snelheid maar iets minder dan 10 m/s. Wiskundig heet dat dan het "gewogen gemiddelde" - d.w.z. je houdt rekening met hoe lang/vaak een waarde meedoet tijdens een interval.
De "zandschuif"methode komt in gedachten: het oppervlak van het "teveel" aan snelheid wordt in het "tekort" aan snelheid geschoven in een poging zo een vlakke grafiek te krijgen met v = constant en wel v = vgem Onderstaand wat met deze methode wordt bedoeld. Met een goed "timmermansoog" inschatten of de lichtblauwe vlakken even groot zijn en waar dus het gemiddelde ligt. Dat wisselt maar is natuurkundig meestal een andere waarde dan 2 waarden bijeentellen en door 2 delen.

Ilse op 11 april 2021 om 22:00
Hoi,

Ik heb haar gemiddelde snelheid kunnen halen. En @Jan, Coach 7 schat een groter gebied dan hetgeen wat je hebt gemeten. Vandaar 2.5 seconden.

Ik heb daarnaast ook haar versnelling eruit kunnen halen. 
Dus nu aangekomen bij de onderzoeksvraag: wat is de tegenwerkende kracht op de glijbaan?

ik ken haar massa en haar versnelling. Ik kan dus nu Fres bepalen.

Ik ken haar massa en de valversnelling. ik kan nu haar zwaartekracht berekenen.
Maar hoe bereken ik de tegenwerkende te kracht? Ik ken maar twee krachten. 

Ilse
Theo de Klerk op 11 april 2021 om 23:37
Zwaartekracht... geeft component langs de glijbaan... suggereert een glijtijd naar beneden (en snelheid). Als die minder blijkt dan is de versnelling blijkbaar lager... wrijving?
Ilse op 12 april 2021 om 09:57
Hallo Theo,

Ik begrijp het niet. Mijn vriendin heeft een massa van 65 kg en haar Fz is dan ongeveer 650 N.

Voor haar Fres geld m/a. De a was -0.39 meter per seconde. 

Dus Fres is dan 65/-0.39 is -167 N.

Ik weet niet hoe in de tegenwerkende kracht kan berekenen... Kan iemand me even in de richting sturen?

Ilse
Theo de Klerk op 12 april 2021 om 10:08
netto kracht (en dus versnelling) = kracht in ideale geval  - tegenkracht

De eerste meet je, de tweede bereken je, de derde volgt eruit.
Ilse op 12 april 2021 om 11:05
is her dam Fz- Fres, of Fres- Fz? ik kan beide namelijk berekenen en meten..

Ilse
Theo de Klerk op 12 april 2021 om 11:28
Er is niks Fz want ze valt niet naar beneden. Het is de component van Fz langs de glijbaan...
Effe nadenken!
Ilse op 12 april 2021 om 13:06
Sorry

Maar hoe kan ik in Coach die component krijgen? Of kan ik dat zelf berekenen? 

Ilse
Theo de Klerk op 12 april 2021 om 13:23

Tja... dan moet je in Coach de hoek van de glijbaan programmeren en daaruit de component van de zwaartekracht langs die glijbaan. Op dezelfde manier als je de zwaartekrachtcomponent zou berekenen van een massablok op een helling.  Dit zou toch allemaal gesneden koek moeten zijn als je zo'n experiment probeert te modelleren...
Jan van de Velde op 12 april 2021 om 17:42
Je kunt het ook buiten coach om met de hand doen. Je gebruikte hier coach toch alleen voor videometen, toch niet om te modelleren?  

Je kent hoogte en lengte van de glijbaan. 
Je vriendin heeft daar haar hoogte-energie mgh omgezet in bewegingsenergie onderaan ½mv² , en wrijvingsarbeid onderweg.
Voor een wrijvingsloze beweging maakt de weg naar beneden niet uit, of je valt of op zelfs maar een flauwe helling glijdt, met eenzelfde hoogteverlies haal je dezelfde eindsnelheid (wet van behoud van energie) . 
Dus met de wrijvingsarbeid en de lengte van de glijbaan ken je de wijvingskracht.

groet, Jan
Ilse op 12 april 2021 om 20:21
Bedankt voor jullie reacties. Ik zit nu even vast. Hoe kan ik de gemiddlede snelheid uit dit v-t diagram halen? Ik heb Theo's manier geprobeerd,


heb dus een lijn bij -1.30 meter per seconde getekend, alleen ik dacht dat dit niet zo nauwkeurig was. Maak dit veel uit?

Ilse
Jan van de Velde op 12 april 2021 om 20:40
ALS dit een diagram is van snelheid tegen tijd, dan heb je een eenparige versnelling (elke seconde neemt de snelheid evenveel toe)

dan was de gemiddelde snelheid in het domein dat je lijkt aan te duiden met die zwarte lijnen simpelweg gelijk aan het gemiddelde van -0,90 m/s en -1,65 m/s en dat is dus -1,275 m/s.

En zo niet, wat stellen de getallen op die verticale as dan voor? 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)