Donkere materie gevolg samenkomen zwarte gaten

Ivo stelde deze vraag op 25 december 2020 om 12:06.
Het is best een natuurkunde voor summies vraag, maar goed.. het blijft me bezighouden:

Kan het zo zijn dat zwarte materie vrij komt bij het samenkomen van hele grote zwarte gaten?

Tijd gaat sneller als je in de buurt komt van zwarte gaten ten opzichte van er buiten. Is het zo dat alle tijd tegelijkertijd (1) of helemaal niet (0) plaatsvindt in het centrum van een zwart gat (singulariteit)?

Een big bang in combinatie met donkere materie zou toch naar een nul punt te herleiden moeten zijn met behulp van supercomputers, omdat als je richting de oorsprong kijkt een grotere concentratie materie moet vinden dan van de big bang af?

Een verwijzing naar een goed boek hierover zou me ook al helpen ;)

Alvast bedankt voor het helpen van een verstooide bankier.

Jaap op 25 december 2020 om 13:25
Dag Ivo,
Wat "summies" zijn, is me niet bekend.
Over de tijd in het centrum van een zwart gat: de veronderstelde singulariteit is een "gat" in de ruimtetijd waar de huidige natuurkunde tekortschiet en niet geldig is. We weten niet of we in de singulariteit nog kunnen spreken over "tijd". Hier hebben de algemene relativiteitstheorie en de kwantummechanica elkaar nodig, maar in hun huidige vorm gaan ze niet goed samen. Zodoende bieden ook supercomputers hier geen uitkomst.
Het boek Zwarte gaten van Marcel Vonk is een aanbeveling waard.
Theo de Klerk op 25 december 2020 om 13:27
Zo lang we niet weten wat "black matter" is (ik neem aan dat je "dark matter" bedoelt, maar beide zijn vooral een "uitwegnaam" in een fysisch probleem dat we nog niet begrijpen: "we missen iets" - "laten we het voorlopig 'dark matter' noemen. Misschien komen we er ooit achter wat het kan zijn").

>Tijd gaat sneller als je in de buurt komt van zwarte gaten ten opzichte van er buiten
Hoe meer massa, hoe trager de tijd. Andersom dus. Als je richting zwart gat valt gaat de tijd ook langzamer. Althans... voor wie van buiten naar de val kijkt. Voor de vallende partij loopt de tijd gewoon door, lijkt de valdiepte weer kort die voor de buitenstaander heel lang is.

Tijd tikt gewoon midden in een zwart gat (denken we volgens berekeningen). Buitenstaanders denken dat de klok daar bijna stilstaat. Kwestie van relativiteit.

Kosmologische theorieen over het heelal (Big Bang versus Steady State) zijn vooral dat: theorieen. Wel valt/staat de hele natuurkunde met de aanname dat energie (in vorm van materie, warmte, beweging e.d.) constant is maar van gedaante kan wisselen. Er is dus niet meer energie in de singulariteit die "begin"punt van het heelal kan zijn. Alleen geconcentreerd in een punt. Geen materie meer, alles omgezet in een andere energiesoort (E=mc2

>een verstooide bankier
Fysische uitspraken doen o.b.v. wat populaire boeken of vertelsels en niet "ter zake deskundig" te zijn, is altijd gevaarlijk. Het geeft ook wel eens compleet nieuwe inzichten (out of the box) maar alleen als het door metingen later aangetoond kan worden.

Er zijn allerlei boeken over kosmologie, los van en in combinatie met zwarte gaten. Een goede boekwinkel (als ze weer eens open zijn) kan er vast een paar tonen. Uit eigen collectie een paar titels (weinig Nederlands helaas):
Brian Greene - The Elegant Universe
Brian Greene - The Fabric of the Cosmos
John Barrow - Book of Universes
John Gribbin - In Search of the Big Bang
Marcel Vonk (broertje van...) - Zwarte Gaten
Martin Bojowald - Voor de oerknal

Noortje heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?