Batterijen

Leo stelde deze vraag op 03 mei 2020 om 18:54.

Een probleem met elektrische auto's is de batterij(en). De auto ligt vol met batterijen.
Stel, dat er geen natuurkundige, of praktische hindernissen waren; wat zou dan een ideale batterij zijn? En dan bedoel ik de ultieme oplossing met één batterij.
Nu levert een batterij 12 of 24 volt; zou dat dan 100 volt, of 220 volt moeten zijn?
En het aantal Watts en/op Ampères?
Laat ik het praktisch invullen. Stel, dat ik een Tesla 3 wil hebben met één accu van zeg 50 bij 20 centimeter. Met die Tesla wil ik ten minste 1000 km kunnen rijden en een maximum snelheid halen van 300 km/uur.
Hoe zou mijn accu er dan uitzien? En let op: geen beperkingen aan wat kan of wat het zou kosten. Domweg de ideale combinatie van V, W en A (of hoe dat ook moge heten) in een doosje van 50x20x20.

Met vriendelijke groeten,
Leo van der Zouw 

Reacties

Jan van de Velde op 03 mei 2020 om 19:08

Leo van der Zouw plaatste:

 Stel, dat ik een Tesla 3 wil hebben met één accu van zeg 50 bij 20 centimeter. Met die Tesla wil ik ten minste 1000 km kunnen rijden en een maximum snelheid halen van 300 km/uur.
Hoe zou mijn accu er dan uitzien? 

Dag Leo,

Wie daar het antwoord op heeft gaat daarmee niet naar een internetforum, maar eerst naar een patentbureau en daarvandaan rechtstreeks naar een goede bankier.

Hij mag ook langs mij komen, dan koop ik voor mijn gehele spaarpot aandelen in die tent. 

Kortom, een ook maar enigszins zinvol antwoord is niet te bedenken.

Groet, Jan
Theo de Klerk op 03 mei 2020 om 19:17
Wat Jan wil zeggen is dat de fabrikage van batterijen een complex gebeuren is, omhuld door vele bedrijfsgeheimen. Op school en universiteit leer je de "algemene principes" - maar de praktische toepassing geeft vaak door de werkelijkheid opgelegde beperkingen. En daar probeer je slim omheen te komen. Of niet: dan is het wat het is voorlopig.
Je kunt niet momenteel een powerhouse batterij/accu maken voor een Tesla in de omvang die je aangeeft. Of dat in de toekomst wel kan: wie weet. Toen Volta met zijn natte lappen de eerste batterij samenstelde van een meter hoog kon hij niet bevroeden dat zijn opstelling een lachertje vandaag zou zijn waarbij zijn hele bouwwerk in een kleine penlight batterij past. Dat is door experimenteren, uitproberen, vallen en opstaan, gelukt.
Als je alles van tevoren wist... was er nooit een T-Ford op de markt gekomen, maar meteen een Tesla. Of misschien ook niet. Misschien een Omega uit 2750 want die Tesla was zo dom gebouwd...
Dan hadden de Wright broertjes ook meteen een Boeing 747 laten bouwen ipv die suffige dubbeldekker van ze. Maar die kennis is pas later gekomen. 

Voor een Tesla met een batterij zoals jij wilt... moet je nog 5, 10, misschien 100 jaar of meer wachten.

En een misverstand: een hogere spanning is niet per se beter. Het gaat om het te leveren vermogen: P = UI (of energie daarmee E = Pt) maar batterijen van veel meer dan tientallen volts spanning zijn niet gebruikelijk. Autoaccu's werken vaak op 12 V of 24 V. Huishoudbatterijen tussen 1,2 V en 9 V. Voor een beetje energie wordt dus een hoge stroom getrokken.
Dit topic is gesloten voor verdere reacties.