Neutronensterren

Lisa stelde deze vraag op 13 december 2019 om 18:00.

Neutronensterren bestaan vooral uit neutronen. Het bestond echter eerder uit protonen en elektronen. Hoe werkt dit? Komt dit doordat protonen en elektronen elkaars lading overnemen?

Jan van de Velde op 13 december 2019 om 18:09
dag Lisa,

typisch zo'n weetvraag, en dan zal een encyclopedie vast wel een antwoord of een richting naar een antwoord kunnen geven:

Volgens de meeste voorspellingsmodellen voor deze objecten bestaan neutronensterren bijna geheel uit neutronen (dit zijn subatomaire deeltjes zonder elektrische lading met een massa die een fractie hoger is dan die van een proton); in een neutronenster zullen de elektronen en protonen uit normale materie in deze extreme omstandigheden tot bijna alleen maar neutronen combineren. Tot een verdere ineenstorting komt het niet in deze vorm van ontaarde materie, omdat de neutronen voldoende tegendruk geven. Dit wordt beschreven in het uitsluitingsprincipe van Pauli.

Jaap op 20 juni 2022 om 14:30
Dag allen,
Een aanvulling…
Het citaat uit wikipedia doet vermoeden dat een neutronenster niet ineenstort doordat neutronen vanwege het uitsluitingsprincipe van Pauli voldoende tegendruk geven.
Voor ineenstorting tot een zwart gat wordt de materie echter vooral behoed door de zogeheten 'sterke wisselwerking' (soms 'sterke kernkracht' genoemd) tussen de neutronen. De sterke wisselwerking houdt de protonen en neutronen in een atoomkern bijeen, maar wordt afstotend als de kerndeeltjes elkaar te dicht naderen. Dit staat los van de tegendruk volgens 'Pauli' in ontaarde materie.
Het wikipedia-artikel vervolgt dan ook: 'Zoals in een witte dwerg elektronen verdere ineenstorting voorkomen, gebeurt dat nu met neutronen. Deze tegendruk is echter niet voldoende om een object van meer dan 0,7 zonsmassa in stand te houden en dan beginnen afstotende nucleaire krachten een grotere rol te spelen in het huishouden van de massievere neutronensterren'

Clara heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?