10 toeren/seconde machine

P.a van duijn stelde deze vraag op 30 november 2019 om 23:33.

Quote
Meneer’hier heb je weer die onbenul van een p.a van duijn ik weet niet of ik nog van de site gebruik mag maken?maar ik heb een idee ‘en een vraag als je aan een buis onder een veer doet die met een staaf in de bodem van de buis gaat’halverwege of onder het midden doe je nog een bodem’in de buis doe je voor een klein stukje een gewicht’dat weer aangetrokken word door een elektromagneet’aan de zijkant van de buis doe je een tandheugel die over een tandwiel loopt’als de stroom van de magneet af is valt het gewicht op de bovenste bodem’en zal de veer indrukken en tevens het tandwiel bewegen’voordat de veer ontspant trekt de magneet het gewicht 10 of20cm omhoog’en zo heb je ongeveer20toeren in 2seconden is dat wat of ie het weer onefficent?

Reacties:

Theo de Klerk
01 december 2019 om 01:12
Quote
Natuurlijk mag je van de site gebruik maken en vragen stellen.
Maar je voorstellen/ideeen zijn vaak zo uitzonderlijk en onpraktisch dat dit forum niet de plek is daar verder over uit te weiden. Van bovenstaande beschrijving (die eerst eens in zinnen met punten en hoofdletters moet worden opgesplitst) begrijp ik weinig. Een verhelderende tekening zou helpen. 
Voor zover ik er een touw aan kan vastknopen lijkt het weer een constructie waar van alles van alles in beweging zet en leidt tot... geen idee.
Als het doel is iets met 20 toeren in 2 seconden te laten draaien, dan zou ik een gewone elektromotor gebruiken. Zoals een langzaam draaiende boormachine. Stuk simpeler, compacter en... al te koop.
p.a van duijn
01 december 2019 om 10:59
Quote
ik heb in principe alleen lagere school doorlopen,en heb ee iQ van rond de 60 punten dus vandaar mijn onsamenhangende uitleg,in tekenen blink ik al helemaal niet uit,vandaar,ik zo ook niet weten hoe ik die moet versturen!p.a van duijn
Theo de Klerk
01 december 2019 om 12:04
Quote
Opleiding en IQ zijn geen drempels voor deze website. Maar bedenk wel dat "losse flodders" niet zo zinvol zijn. En bedenk eens of iets praktisch is: zoals een zichzelf verplaatsende tv (uit een vorige suggestie van je): dat werkt in woonkamers niet die vol staan.
p.a van duijn
01 december 2019 om 12:40
Quote
ik wou even reageren op dat van die tv,het was de bedoeling da door het systeem niet de hele tv verplaatste,maar dat de tv in verschillende gradenhoeken kon draaien,elektrisch,vriendelijke groet p.a van duijn!
p.a van duijn
01 december 2019 om 12:46
Quote
maar het idee bestaat al een paar jaar!
p.a van duijn
01 december 2019 om 13:00
Quote
mijn laaste idee die ik had,is een horloge dat meld wanneer iemand een lijk geworden is door te melden dat de lichaamstemparatuur onder de 30 graden is gezakt,en het signaal naar een ontvangst kastje stuurt,wel een beetje luguber,mijn broer zegt dat niemand zo iets wil maar het technisch wel mogelijk is!
Theo de Klerk
01 december 2019 om 16:14
Quote
Nogmaals: al dit soort "ideeën" hebben geen plaats op deze website. Ik ga er in elk geval niet verder op reageren. Of iemand het wil... geen idee. Geen polsslag is ook vaak een goede indicatie van niet meer leven. 
P.a van duijn
13 januari 2020 om 23:07
Quote
Dit misschien wel een praktisch idee enigszins gebaseerd op mijn vorige,als je met waterstofontploffingen in een cilinder een zuiger met stang naar boven laat aan deze stang zit een gewicht ,als de zuiger boven is zal deze aan een elektromagneet moeten aangrijpen,en als de stroom van deze af is weer loslaten en zo begint de cyclus opnieuw!dit is beknopt het idee ,zo heb je misschien een krukasloze motor!
Jan van de Velde
13 januari 2020 om 23:16
Quote

P.a van duijn plaatste:

 krukasloze motor!
Een krukas is bedoeld om van een heen en weer gaande beweging een draaiende beweging te maken. Daar ga je dan ook nog iets op moeten bedenken.

groet, Jan
P.a van duijn
14 januari 2020 om 08:52
Quote
Ik had gedacht aan het gewicht aan de zijkant,een tandheugel te maken die over een tandwiel loopt!p.a van duijn.
Jan van de Velde
14 januari 2020 om 08:58
Quote
Dan gaat dat tandwiel ook alleen maar heen en weer draaien

P.a van duijn
14 januari 2020 om 18:40
Quote
Ik ‘dacht dat omhoog het tandwiel aan moet grijpen’en naar beneden niet’zolang de as een omwenteling maakt is het goed!
Jan van de Velde
14 januari 2020 om 18:43
Quote
Dus eigenlijk ga je je motor een paar duizend keer per minuut koppelen en ontkoppelen? 
P.a van duijn
14 januari 2020 om 19:38
Quote
Ik bedoelde dat het tandwiel aan moet grijpen op de as alleen als het omhoog gaat’terug gaat het tandwiel wel draaien maargrijpt het de as niet aan ‘in uw voorbeeld gaat de tandheugel niet voor de volle lengte over het tandwiel’en ik had een langere tandheugel in gedachte’dat betekent dat ook de zuiger een langere weg omhoog moet af leggen dan in conventionele motoren’dat had ik dan ook in gedachte!
Jan van de Velde
14 januari 2020 om 20:15
Quote
maar dus toch voor elke slag koppelen en weer ontkoppelen.
P.a van duijn
15 januari 2020 om 15:52
Quote
Ik begrijp niet wat uw bedoelt met koppelen?
P.a van duijn
15 januari 2020 om 15:56
Quote
Het koppelen moet automatisch gebeuren!
P.a van duijn
15 januari 2020 om 16:05
Quote
Ik ‘krijg de e mails op mijn laptop meteen door’maar die kan ik om een 1of andere reden niet lezen’maar op mij telefoon kan het soms uren duren!p.a van duijn

+++++++++++++++++++
wij hebben geen haast hoor
Moderator
++++++++++++++++++++
Jan van de Velde
15 januari 2020 om 16:08
Quote
Koppelen bedoel ik precies als in je auto, nl de aandrijver (de motor) mechanisch verbinden met het aangedrevene (de wielen van die auto) 
Tijdens de ontploffing moet die tandheugel van jou tegen een tandwiel duwen om een draaiende beweging te geven, maar terug naar beneden moet dat los omdat anders het tandwiel van draairichting omkeert. Dus gaat dat een paar duizend keer per minuut gekoppeld en weer ontkoppeld moeten worden, automatisch of niet. 

Dat is een gruwelijk slijtagegevoelig systeem, een krukas werkt dan veel betrouwbaarder en efficiënter bovendien.

Dus, voor welk probleem is jouw systeem überhaupt een oplossing? 
P.a van duijn
15 januari 2020 om 17:20
Quote
Mijn idee is misschien een oplossing voor het milieu probleem waterstof scheid alleen water uit en elektriciteit hooguit wat olie’maatja het is dubbelop’en stroom ‘overegens maar50 procent’stroom verbruik ‘ maar wel hoge sterkte’dus van die 50procent blijft weinig van over’in de praktijk’dus echt een oplossing is het niet’maar het is wel een nieuw concept’maar blijkbaar voldoet het niet’p.a van duijn
Jan van de Velde
15 januari 2020 om 18:53
Quote
Wat heeft waterstof met krukassen te maken? 
P.a van duijn
15 januari 2020 om 18:54
Quote
Maar kan het niet via stang en vliegwiel de aandrijving’ik bedoel dat het vliegwiel aangedreven word door stang’of kan dan net zo goed ‘een krukasgebruiken?
P.a van duijn
15 januari 2020 om 19:00
Quote
Wat’heeft waterstof met krukassen te maken?ik denk dat de relatie is waterstofmotor!
Theo de Klerk
15 januari 2020 om 19:20
Quote
Wordt het niet eens tijd om deze onzindiscussie te stoppen?
Jan van de Velde
15 januari 2020 om 19:27
Quote

P.a van duijn plaatste:

Maar kan het niet via stang en vliegwiel de aandrijving’ik bedoel dat het vliegwiel aangedreven word door stang’of kan dan net zo goed ‘een krukasgebruiken?
Nagenoeg elk krukassysteem heeft ingrbouwde vliegwielen, zie bijvoorbeeld die van de volkswagen kever 1969:





P.a van duijn plaatste:

Wat’heeft waterstof met krukassen te maken?ik denk dat de relatie is waterstofmotor!
Waterstofmotoren zijn in veruit de meeste gevallen geen explosiemotoren (zoals benzine of diesel) maar brandstofcellen in combinatie met elektromotoren. 
Dat heeft een heel wat beter rendement

P.a van duijn
15 januari 2020 om 21:23
Quote
Ik bedoel eigenlijk meer zoals bij een trein aan de zijkant van het gewicht een drijfstang die een grootvliegwiel  doet rondraaien’kan dat’dit in relatie tot mijn idee’ik Probeer het werkend te maken!sorry meneer de klerk!
P.a van duijn
15 januari 2020 om 21:38
Quote
Of een beetje zoals de kolbenflugelmotor maar dan met waterstof!of kan dat ook niet!
Jan van de Velde
15 januari 2020 om 21:39
Quote

P.a van duijn plaatste:

ik Probeer het werkend te maken
Maar het werkt al. Het werkt zelfs al beter. Je bent bij wijze van spreken een waterput aan het uitvinden voor iemand die al is aangesloten op de publieke waterleiding.
P.a van duijn
15 januari 2020 om 21:49
Quote
Dat hoor ik vaker dat soort vergelijkingen. Mag ik bedanken voor het voeren van deze discussie?

p.a van duijn
P.a van duijn
17 januari 2020 om 23:30
Quote
Ik had nog’een ander idee als je twee soorten motoren’namelijk een elektromotor en een benzinemotor op 1as zet en om de 10seconden het van elkaar laat overnemen’dat eerst de elektromotor10 seconden draait en dan de benzinemotor die stationair moet blijven als de elektromotor draait of is het weer te veel koppelen of kan het niet’mischien spaart het benzine?
P.a van duijn
17 januari 2020 om 23:49
Quote
Ik had de volgorde verkeerd eerst moet de benzinemotor draaien en dan de elektromotor
Theo de Klerk
18 januari 2020 om 00:35
Quote
Bouw het eens en meld dan het resultaat. De elektromotor als enige aanzetten bespaart zeker benzine.
Jan van de Velde
18 januari 2020 om 01:11
Quote

P.a van duijn plaatste:

en dan de benzinemotor die stationair moet blijven
..//..
’mischien spaart het benzine?
Zeer onwaarschijnlijk. Ten eerste, waar moet die elektrische energie dan vandaan komen, ten tweede, een stationair draaiende motor vraag ook benzine.

Als ik de boordcomputer van mijn auto mag geloven dan verbruikt mijn auto als die 100 km/h rijdt ongeveer 6 L benzine per 100 km en dus ook per uur. 
Maar als ik dan stationair draaiend voor een stoplicht wacht geeft de boordcomputer een verbruik van 1,3 liter per uur. Zonde van de benzine, en daarom zijn er tegenwoordig van die systemen die de motor dan automatisch uitschakelen. 

Klinkt weer, zoals bijna altijd in je ideeën, dat je de wet van behoud van energie negeert. Do so at your peril.
P.a van duijn
18 januari 2020 om 20:14
Quote
De elektrische energie komt gewoon van een accu’en zo’n afslaan systeem kan ook bij mijn idee worden toegepast’dus dan kost het nog meer energie’maar elektriciteit kan duurzaam worden opgewekt via windmolens of zonnecellen’is achteraf gezien ook niet echt rendabel maar goed!
Jan van de Velde
18 januari 2020 om 20:31
Quote

P.a van duijn plaatste:

’is achteraf gezien ook niet echt rendabel 
dan maar niet dus :(

Ik zou zeggen, als je nog eens een idee hebt, bedenk dan, vóórdat je het weer hier op de site gooit: :

- voor welk probleem is dit de oplossing?
- bestaan er niet al betrouwbaar werkende oplossingen?
- hoe is mijn idee beter/zuiniger dan die bestaande betrouwbaar werkende oplossingen? 

Lijkt het dan nog zinnig, probeer dan eens een prototype te bouwen en probeer het uit. 

groet, Jan
Pa van duijn
18 januari 2020 om 20:45
Quote
Ik heb geheugen verlies’maar ik ga het proberen’bedankt Theo en jan!

Plaats een reactie:


Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)