Zouten

Sara stelde deze vraag op 09 november 2019 om 13:53.

Ik weet dat deze site ''natuurkunde.nl'' heet, maar ik weet echt niet waar ik anders deze scheikundige vraag kan plaatsen. Ik hoop dus dat jullie me alsnog kunnen helpen ! Alvast bedankt!!

Hoe komt het dat de negatieve ionen in zouten niet bewegen in de vaste fase, maar de negatieve deeltjes van een metaal wel? De negatieve ionen bevatten toch ook gewoon elektronen?

Mvg. Sara

Theo de Klerk op 09 november 2019 om 14:03
Een neutraal atoom heeft evenveel elektronen in de "wolk" rondom de kern als positieve protonen in de kern.

Een ion is een atoom dat een elektron teveel in de "wolk" heeft ingevangen en bindt deze zodanig dat het niet vrij weer van atoom naar atoom kan springen. Dat is vaak zo in droge vorm waarin atomen in kristalroosters "vast" zitten.

Een metaal bestaat ook uit neutrale atomen met een wolk van elektronen eromheen. De buitenste electronen zitten echter niet vast gebonden (er zijn maar zwakke elektrische krachten). Ze kunnen van atoom naar atoom springen. Dat kan alleen als bij zo'n buuratoom net een elektron ook is weggesprongen zodat de opengevallen positie vrij is. In een metaal lijkt het dus alsof alle elektronen 1 atoom opschuiven. Maar "gemiddeld" gebeurt er niks en blijft het metaal neutraal. Dat springen kunnen ze veelvuldig doen. Onder invloed van een spanningsveld kunnen ze dat zelfs blijven doen: er gaat een stroom lopen.

Het grote verschil tussen zouten en metalen is dus dat bij zouten de elektronen niet makkelijk kunnen overlopen naar de buren (zoals ze dat in hout of andere isolators ook niet kunnen) en in metalen wel.
Sara op 09 november 2019 om 14:05
Ahhh ik snap het! Dankuwel!!

Noortje heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?