Balbaan met luchtweerstand en rotatie
Joost stelde deze vraag op 21 september 2019 om 11:10.Hallo,
Voor een computersimulatie probeer ik een balbaan te berekenen inclusief luchtweerstand en magnus effect als gevolg van rotatie. Ik heb in http://www.physics.usyd.edu.au/~cross/TRAJECTORIES/Sports%20Balls.pdf formules gevonden voor de krachten en de versnelling als gevolg van deze krachten:
waarbij theta de hoek van de richting van de bal is ten opzichte van de horizontaal
Als ik dan a invul in de formules voor s(t) en v(t) zou ik volgens mij de positie van de bal op tijdstip t moeten kunnen bepalen. Ik doe de simulatie in stappen van 0,01 seconde. En omdat de kracht afhankelijk is van de snelheid geldt volgens mij dat F op tijdtsip t is afhankelijk van v op tijdstip t-0.01.
In http://www.physics.usyd.edu.au/~cross/TRAJECTORIES/42.%20Ball%20Trajectories.pdf staan op pagina 369 (de 3e in de pdf) een paar meetresultaten voor v=(30,0) en rotatie is 20 revolutions/second
Het gaat om een tennisbal van 0,058 kg en 0,067 m diameter (dus 0,0335 m straal). Dan is:
en
met omega=20 revolutions/second*2*pi=125.6 radians/second en er vanuitgaand dat de spin constant blijft tijdens de vlucht.
Voor de situatie zonder luchtweerstand en lift klopt de simulatie met de meetresultaten. Stuitpunt=13,56 en vluchttijd=0,453.
Maar zodra ik de luchtweerstand meeneem gaat het fout. Ik krijg een stuitpunt dat verder ligt (13,64) en een vluchttijd die langer is (0,506).
De combinatie luchtweerstand en magnus effect klopt ook niet, al is die wel dichterbij de meetresultaten: stuitpunt=10,73 en vluchttijd=0,394. In de tweede pdf geven ze ook aan dat de wrijvingscoëfficient van de lucht verandert als gevolg van de spin, maar dat heb ik nog niet verwerkt in de simulatie (het programma geeft een fout bij de gebroken macht omdat de spin negatief is in mijn geval).
Dus ik vraag me af, maak ik een denkfout? Of een rekenfout? Of is er iets anders aan de hand?
Bedankt!
Joost