Vraag over Aviation

RC2001 stelde deze vraag op 15 juni 2019 om 16:46.

Kan iemand mij helpen met de volgende vraag?

Ik heb de waarde van N en A, maar ik snap niet wat ik er mee moet doen.

met behulp van N en A kunnen we de Lift (L) en de Weerstand (Drag - D) van het vleugelprofieluitrekenen. De lift staat loodrecht op de vliegrichting en de weerstand loopt er parallel aan. In de figuur hierboven is N de Normaalkracht en A de Axiaalkracht. Beide zijn het schuine krachten enwe kunnen deze splitsen in een verticale als een horizontale richting. De Normaalkracht draagt bij aande Lift (L), maar helaas ook aan de weerstand. Hetzelfde geldt voor de Axiaalkracht. Deze axiaalkrachtzorgt ervoor dat de Lift (L) afneemt en de Weerstand (D) toeneemt.

L=N∙cos(α)−A∙sin(α)
D=N∙sin(α)+A∙cos(α¿)¿
Bereken L en D voor alle invalshoeken uit het filmpje en vul de waarden in in de tabel.

Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen met de alle waarden van N en A

Hier zijn 2 waarden: N= 5,18   A=0,429

Dankjewel alvast!

Reacties

Jan van de Velde op 15 juni 2019 om 17:19

RC2001 plaatste:


Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen met de alle waarden van N en A

Hier zijn 2 waarden: N= 5,18   A=0,429

dag RC2001,

stomweg invullen in die formules (die met kennis van het ontbinden en samenstellen van krachten overigens prima zelf op te stellen zijn) samen met de bij de betreffende N en A behorende hoek alfa.  

en dan ontstaat er vanzelf een tabel:

alfa      Lift     Drag
30º    ... N     .... N    
20º    ... N     .... N 

groet, Jan
RC2001 op 15 juni 2019 om 18:09
Ik heb nog nooit natuurkunde gehad, dus dit (het ontbinden en samenstellen van krachten) gaat erg lastig zijn :(
Is er misschien meer uitleg mogelijk ? 
(Dit is een onderdeel van mijn nieuwe studie in september als je je afvraagt waarom ik dit dan maak)
Jan van de Velde op 15 juni 2019 om 18:23
Je hoeft ook niks te ontbinden of samen te stellen, dat is allemaal al voor je gedaan. Je hoeft hier niks meer te doen dan een paar gegeven waarden in die formules in te vullen en dat in je rekenmachine te kloppen.  

RC2001 plaatste:

..//..
L=N∙cos(α)−A∙sin(α)
..//..
Hier zijn 2 waarden: N= 5,18   A=0,429
..//..

geen idee bij welke hoek deze waarden voor N en A horen, maar laten we eens zeggen 20°. 

dan wordt het dus
L = 5,18 x cos(20) - 0,429 x sin(20) = 4,72 N

En daarmee praten we over een klein modelvliegtuigje.

Groet, Jan
RC2001 op 15 juni 2019 om 18:45
Aha erg bedankt!
Stom dat ik dit niet zag....
Theo de Klerk op 16 juni 2019 om 13:11
Ik betwijfel trouwens of de getoonde tekening correct is.
De lift staat loodrecht op de airflow (en dus loodrecht op de vleugel, niet vertikaal omhoog) en de drag hier loodrecht op. De ontbinding in componenten is dan een andere. De normaalkracht N staat weliswaar loodrecht ("normaal") op een oppervlak, maar hier is essentieel dat het gewicht van het vliegtuig door de lift minimaal wordt opgeheven. I.pv. de kracht N lijkt me een -G (=mg) meer op zijn plaats.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)