Inductiespanning formule

Jeroen stelde deze vraag op 22 mei 2019 om 23:38.

Beste,

Voor de formule van de inductiespanning staat in mijn cursus:
U= N keer absolutewaardevandeltaflux/deltatijd
maar ook U=-N . deltaflux/deltatijd

Maar zijn ze dan beide correct want bij de eerste formule bekom je nooit een negatieve uitkomst terwijl je bij de tweede wel een negatieve uitkomst kunt krijgen?
Alvast bedankt

Reacties

Jan van de Velde op 22 mei 2019 om 23:55
Dag Jeroen,

aangezien δΦ negatief kan zijn (Φ kan afnemen) kun je in beide versies positieve of negatieve uitkomsten krijgen hoor. 

Aangezien de inductiespanning de verandering van flux tegenwerkt is de versie met minnetje formeel juister. 

groet, Jan
Jeroen op 23 mei 2019 om 15:59

Jan van de Velde plaatste:

Dag Jeroen,

aangezien δΦ negatief kan zijn (Φ kan afnemen) kun je in beide versies positieve of negatieve uitkomsten krijgen hoor. 

Aangezien de inductiespanning de verandering van flux tegenwerkt is de versie met minnetje formeel juister. 

groet, Jan
Bedankt. Maar bij de eerste staat er absolute waarde van δΦ, dus altijd positief?
Jan van de Velde op 23 mei 2019 om 16:25
ja, dan moet je die spanning ook absoluut nemen
jeroen op 24 mei 2019 om 20:29

Jan van de Velde plaatste:

ja, dan moet je die spanning ook absoluut nemen
Ik heb niet begrepen wat u bedoelt.
Theo de Klerk op 24 mei 2019 om 23:36
Als een magneet een spoel ingeduwd wordt neemt de flux toe (ΔΦ >0). De inductiespanning probeert die flux te verkleinen (een zelfde magneetpool om de binnengeduwde weg te duwen). Die spanning wordt (vanwege tegenwerking) van een minteken voorzien.

Als de magneet weggetrokken wordt neemt de flux af  (ΔΦ < 0) en probeert de inductiestroom dat tegen te gaan door de magneet aan te trekken. De inductiespanning staat dan de andere kant op. (en dan wordt min maal min plus)
Jan van de Velde op 25 mei 2019 om 12:32

jeroen plaatste:

Jan van de Velde plaatste:

ja, dan moet je die spanning ook absoluut nemen
Ik heb niet begrepen wat u bedoelt.
ik drukte me wat ongelukkig uit denk ik.

Zoals Theo al uitlegt, is het teken van die flux negatief of positief, en wordt daarmee het teken van die inductiespanning positief of negatief. 

Dat volgt uit 

U = -N · δΦ/δt

als het teken om wat voor reden dan ook van minder belang is, kun je absoluutstrepen gebruiken.

U = N · |δΦ|/δt

Daarmee wordt het rechterlid altijd positief. Maar gemeten spanning hoeft dat niet altijd te zijn. Dan is het beter om die U ook tussen absoluutstrepen te zetten.
|U= N · |δΦ|/δt 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)