Modelleren van een auto

Kees stelde deze vraag op 15 april 2019 om 21:39.

Quote

 Dit is voor mij eigenlijk een nieuwsgierigheidsvraag. Wanneer auto's in mijn natuurkundeboeken worden gemodelleerd, lijkt het wel alsof altijd wordt aangenomen dat een auto één bewegende vlak is. Maar wat als je bijvoorbeeld met alle vier wielen van de auto rekening wilt houden? Hoe zou je dat moeten aanpakken in een natuurkundig model? Moet je dan elke band op een bepaalde manier apart modelleren?

Reacties:

Jan van de Velde
15 april 2019 om 23:24
Quote
Dag Kees,

ik snap niet helemaal wat je precies bedoelt, bijvoorbeeld met een auto als een "bewegend vlak".

Maar hoe ver je gaat in een model in het algemeen hangt denk ik van twee dingen af: 
  1. tot welk niveau van precisie moet je model de werkelijkheid nabootsen om nuttig te zijn...
  2. de beschikbare rekenkracht (of, zo je wil, de beschikbare centen)...
Wat betreft dat eerste: de Apollo-missies zijn destijds goeddeels berekend met rekenlinialen: dat werkte blijkbaar voldoende om een mens op de maan te zetten.

Wat betreft dat laatste, probeer niet een game van 2018 te spelen op een PC uit 1988 bijvoorbeeld. 

Groet, Jan
Theo de Klerk
16 april 2019 om 01:20
Quote
Een auto als punt (alle massa samengebald) is makkelijker te modelleren dan een verzameling van 4 wielen. Zijn die "stijf" met elkaar verbonden? Dan kun je de auto ook als punt modelleren.
Zijn alle 4 wielen onafhankelijk en kunnen ook nog in positie tov elkaar veranderen? dan kun je elk van de wielen modelleren EN de relatie tov elkaar. 
Je maakt het jezelf dan wel veel moeilijker. Zoiets overweeg je alleen als er een reden is waarbij het belangrijk verschil maakt in gedrag of 4 wielen vast zitten aan een auto en tov elkaar of dat ze elk een eigen leven leiden.

Plaats een reactie:


Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft negentien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)