Vliegtuig tanken

Irene stelde deze vraag op 09 april 2019 om 19:56.

Een deelopdracht over een vliegtuig.
Er staat waarom is het gevaarlijk als je een positief geladen vliegtuig, zonder te ontladen gaat verbinden met de brandstof slang? Als antwoord is dan gegeven er kunnen vonken door de slang gaan lopen die de brandstof laten exploderen. Alleen is het niet zo dat de brandstof slang erg heet wordt en de ontbrandings temperatuur bereikt kan worden? En zo de brandstof vlam vat? 

Reacties

Jan van de Velde op 09 april 2019 om 22:06
Dag irene,

er staat hopelijk niet dat er vonken kunnen gaan lopen DOOR de slang. 

wel kunnen er vonken gaan overspringen tussen het vliegtuig en de monding van de slang.

De slang wordt daardoor niet heet: het gaat maar om een betrekkelijk kleine hoeveelheid lading die overspringt. Als jij op een winteravond je trui over je hoofd uittrekt knettert dat ook wel eens, maar daar wordt je hoofd niet merkbaar warmer van.

Wel kan er rond de monding van die slang,en bij de open klep van de brandstoftank, een kleine hoeveelheid brandstofdamp hangen. Brandstofdamp, gemengd met lucht, vonkje erbij: POEFFF..... lijkt wel op wat er gebeurt in de cilinders van een benzinemotor.

En dat wil je niet hebben vlakbij een open halflege brandstoftank die zelf vòl hangt met een mengsel van brandstofdamp en lucht. 

Groet, Jan
Theo de Klerk op 09 april 2019 om 23:32
Om precies dezelfde reden (vonken) moet je dus niet het licht aandoen als je een gaslucht ruikt.
irene op 10 april 2019 om 15:02
Betekent het dan dat de slang niet geleidt?
Theo de Klerk op 10 april 2019 om 15:23
Geleidt nauwelijiks. Tenzij hij nat wordt of in kerosine gedrenkt...
Jan van de Velde op 10 april 2019 om 16:09

irene plaatste:

Betekent het dan dat de slang niet geleidt?
dat doet hij wel een klein beetje, dat maakt dat er ook makkelijker een vonk kan overspringen van vliegtuig naar slangtuit (of andersom).

Maar het is niet die geleiding die zoals bij een gloeidraadje de slang heet maakt waardoor de brandstof in de slang heet zou kunnen worden. Daarvoor is er veel te weinig lading op dat vliegtuig, er zou minuten lang een stroomsterkte van vele ampères moeten lopen om die slang merkbaar op te warmen.

Maar in een mengsel van brandstofdamp en lucht is ook een klein beetje energie, geconcentreerd in een korte tijd, een klein vonkje dus, al genoeg. 
Marco op 16 juli 2023 om 17:37
Ik ben niet echt technisch maar ik vlieg ook en heb wel geleerd om mijn Cessna te aarden voordat ik ga tanken. Ik klem altijd een aardklem op de uitlaat onder aan het vliegtuig voordat ik ga tanken. Ik heb me echter altijd afgevraagd waarom dat bij de auto niet hoeft.  
Theo de Klerk op 16 juli 2023 om 20:33
Vliegtuigen kunnen door zeer droge lucht vliegen met relatief hoge snelheden. Daardoor kunnen ze statisch opgeladen worden. Bijtanken na het landen kan dan vonken geven en bij kerosinedampen brand en ontploffing. Bijtanken nadat ze langdurig geparkeerd hebben gestaan zal geen oplading hebben gegeven en tanken kan veilig gebeuren.
Auto's rijden relatief langzaam en door een meestal niet erg droge lucht (vochtigheid 50-70%) die statische oplading snel teniet doet. Kans op vonken is dan ook vrijwel uitgesloten.
Jan van de Velde op 17 juli 2023 om 09:11
Verder staat een auto permanent in contact met de aarde, via de vier wielen. Ja die zijn van rubber, maar het gaat ook maar om weinig lading, dus op een auto bouwt het nooit zo sterk op als op een vliegtuig. 
Ik denk dat bij automobilisten het risico van vonkjes groter is door een opbouw van lading op de persoon, tijdens het schuiven over de autostoel en zo. Maar bijna altijd raak je al  zo veel aan voordat die tankdop open gaat, en de slang erin, dat dat ook geen vonkjes meer zal trekken tijdens het tanken. 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)