G kracht tijdens mijn traumatische ongeval

Beau7 stelde deze vraag op 04 maart 2019 om 00:12.

 Beste natuurkundige, 


Ik vraag me af hoeveel G kracht mijn hals heeft doorstaan tijdens een auto ongeluk. 
Ik reed 80 km op n voorrangsweg en werd aangereden door n man vanuit n linketzijstraat. Hij reed ongeveer 50 km. 

Mijn riem en airbags zijn niet uitgekomen. 
Zo'n 8x door elkaar geschud stuur en hoofdsteun..  
Daarna tot stilstand gekomen door n verhoging stoeprand van zo'n 40 cm. (vrachtwagen stoeprand)

Ik heb oa  n hersenletsel en n hoge incomplete dwarslaesie opgelopen.

Hoe wordt de G kracht berekend... En hoe groot is de kans op n hersenletsel in mijn geval ... 

Gr Beau7

Reacties

Jan van de Velde op 04 maart 2019 om 06:27
Dag Beau7,

Het spijt me maar daar is zelfs bij benadering niets van te zeggen op basis van deze beschrijving. Een uitgebreidere beschrijving gaat ook niet helpen, alleen een video-opname van jou in die cabine tijdens het ongeval, die we vertraagd zouden kunnen afspelen, zou redelijke inschattingen van elke klap kunnen geven. 

"G-kracht" bestaat overigens niet. Dat is een ongelukkige dorpsplein-uitdrukking voor versnelling, oftewel de mate waarin een voorwerp van snelheid verandert in de tijd. 25 m/s² betekent dan dat de snelheid van een voorwerp in één seconde met 25 m/s (ongeveer 90 km/h) toeneemt of afneemt. En dat is dan wel ongeveer het maximum dat nog nèt "leuk" is in een pretpark-attractie. Als je met een auto met 90 km/h tegen een betonblok botst kan die botsing in een tiende seconde voorbij zijn, en kan die versnelling dus oplopen tot 250 m/s² . Dat dat nog een tiende seconde duurt is te danken aan de kreukelzone voorin in de auto. Airbags en gordels geven de passagier in de cabine nog wat extra remweg en dus tijd, zodat de passagier wat minder sterk vertraagt en dus minder grote klappen krijgt. 

Laten we hopen dat je deze klappen letterlijk en figuurlijk te boven komt.

Groet, Jan
Theo de Klerk op 04 maart 2019 om 08:48
G-kracht wordt soms gebruikt om een kracht te vergelijken met de zwaartekracht op hetzelfde voorwerp. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/G-kracht maar is feitelijk fout gebruik zoals Jan al aangaf.
Jan Brunier op 19 juli 2021 om 04:49
Ik werd met 80 Km/uur frontaal aangereden door een uitwijkende zware van dik metaal Steentrailer 40-50 Ton. Ongeremd. En ik reed ook 80 Km/uur dus een klap van 160 Km/uur denk ik dan. Hoeveel G kracht krijg je dan. Ik had een gat in mijn schedel van 10 x 15 cm van boven mijn rechteroog tot achter mijn linker oor, een 8 uur durende hersenoperatie heb ik moeten ondergaan, en de chirurg kwam aan mijn bed na circa 10 dagen en keek er van op dat hij met mij kon praten. 
Jan van de Velde op 19 juli 2021 om 10:04

Jan Brunier

Ik werd met 80 Km/uur frontaal aangereden door een uitwijkende zware van dik metaal Steentrailer 40-50 Ton. Ongeremd. En ik reed ook 80 Km/uur dus een klap van 160 Km/uur denk ik dan. 

 Dag Jan,

dat is inderdaad erger dan met 80 frontaal tegen een even zware auto als je eigen auto.  

 

Hoeveel G kracht krijg je dan. 

 

geen idee. Wat ik hierboven ook al zei:

Het spijt me maar daar is zelfs bij benadering niets van te zeggen op basis van deze beschrijving. Een uitgebreidere beschrijving gaat ook niet helpen, alleen een video-opname van jou in die cabine tijdens het ongeval, die we vertraagd zouden kunnen afspelen, zou redelijke inschattingen van elke klap kunnen geven. 

"G-kracht" bestaat overigens niet. Dat is een ongelukkige dorpsplein-uitdrukking voor versnelling, oftewel de mate waarin een voorwerp van snelheid verandert in de tijd. 25 m/s² betekent dan dat de snelheid van een voorwerp in één seconde met 25 m/s (ongeveer 90 km/h) toeneemt of afneemt. En dat is dan wel ongeveer het maximum dat nog nèt "leuk" is in een pretpark-attractie. Als je met een auto met 90 km/h tegen een betonblok botst kan die botsing in een tiende seconde voorbij zijn, en kan die versnelling dus oplopen tot 250 m/s² . Dat dat nog een tiende seconde duurt is te danken aan de kreukelzone voorin in de auto. Airbags en gordels geven de passagier in de cabine nog wat extra remweg en dus tijd, zodat de passagier wat minder sterk vertraagt en dus minder grote klappen krijgt. 

 Beterschap, Jan


Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)