Decibel en afstand in grafiek

Eric stelde deze vraag op 05 februari 2019 om 16:39.

n onderstaande figuur is het verband weergegeven tussen de geluidssterkte in dB en de afstand tot de boxen. 

De vragen zijn: 
1. Op welke afstand staat de geluidstechnicus van de luidsprekers?

2. De geluidstechnicus mag eigenlijk maximaal 86 dB geluid bij zijn oren hebben. Eventuele gehoorbescherming moet de geluidssterkte dus met 24 dB verminderen.
Bereken hoeveel keer het geluid moet worden verlaagd door de gehoorbescherming van de geluidstechnicus.

Ik denk dat het antwoord van 1 ongeveer 60 meter is. Klopt dit en kan iemand me helpen bij 2?

Reacties

Jan van de Velde op 05 februari 2019 om 17:25
Dag Eric,

volgens mij missen we een gegeven voor je vraag 1: namelijk welk geluidsniveau acceptabel is in de buurt van die geluidstechnicus. 

als dat die 86 + 24 dB (=110 dB) zijn van vraag 2, dan vind ik 60 m een beetje slordig afgelezen. 

Groet, Jan
Eric op 05 februari 2019 om 17:40

Jan van de Velde plaatste:

Dag Eric,

volgens mij missen we een gegeven voor je vraag 1: namelijk welk geluidsniveau acceptabel is in de buurt van die geluidstechnicus. 

als dat die 86 + 24 dB (=110 dB) zijn van vraag 2, dan vind ik 60 m een beetje slordig afgelezen. 

Groet, Jan
Ja, je hebt gelijk. Ik had het slordig afgelezen ik bedoel 50 meter. Maar ik heb vraag 2 ook opgelost denk ik. Hier is mijn uitwerking: De regel bij decibel is dat 3dB is 2x zo hard. Het moet 24dB verlaagd worden dus 24 : 3 = 8. Dus 3 past 8x in 24 dus 8 x 2 = 16. Het moet 16x worden verlaagd.

Klopt dit? Dankje
Jan van de Velde op 05 februari 2019 om 18:02

Eric plaatste

ik heb vraag 2 ook opgelost denk ik. Hier is mijn uitwerking: De regel bij decibel is dat 3dB is 2x zo hard. Het moet 24dB verlaagd worden dus 24 : 3 = 8. Dus 3 past 8x in 24 dus 8 x 2 = 16. Het moet 16x worden verlaagd.

nee klopt niet

 

 De regel bij decibel is dat 3dB is 2x zo hard. 

dat klopt wel. 3dB verlagen is dus half zo hard. 

Maar dat pak je dan niet aan zoals jij dat doet. Denk even na: 
  • Een niet te idiote brommer, 70 dB op een meter of 10. 
  • Een straalvliegtuig, 130 dB. 
  • Verschil 60 dB.
  • zou dan een opstijgend straalvliegtuig maar even erg zijn als
    (60:3) x 2 = 40 opgeschoten pubers op een pleintje?

jouw probleem is dus:
24-3 = 21 dB: vermogen dus gedeeld door 2
21-3 = 18 dB: vermogen dus nòg eens gedeeld door 2
18-3 = 15 dB: vermogen dus nog eens gedeeld door 2. 
enz, in totaal inderdaad 8 keer.

8 keer delen door twee, dat is dus niet 16 keer verlagen maar
 ½ x ½ x½ x ½ x½ x½ x ½ x ½  . 
En dus 256 keer minder. 

ander voorbeeld:

1 brommer 70 dB
2 brommers 73 dB
4 brommers 76 dB
8 brommers 79 dB
16 brommers 82 dB
32 brommers 85 dB
64 brommers 88 dB
128 brommers 91 dB

enz. 
reken maar eens verder, ik denk niet dat Schiphol groot genoeg zal zijn voor alle brommers die je nodig hebt om een opstijgend straalvliegtuig te evenaren.

 Groet, Jan
Eric op 05 februari 2019 om 19:24
Oke bedankt, ik heb uw hele bericht gelezen en als ik het goed begrijp zou ik het dan zou moeten formuleren. Zeg maar als het op een toets komt.

De regel bij decibel is dat 3dB is 2x zo hard. 3dB verlagen is dus half zo hard. Het moet 24dB verlaagd worden dus 24 : 3 = 8. Dus 3 past 8x in 24. Aangezien 3dB verlagen half zo hard is doe je 8 : 2 = 4. Dus dan doe je 8x de helft van 4 dus 2x2x2x2x2x2x2x2 = 256.

Het antwoord klopt maar is me manier van uitrekenen nou ook goed?
Theo de Klerk op 05 februari 2019 om 19:32
24dB zachter is 24/3=8x halveren = 28 keer zachter (0,5harder)

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)