Lab-on-a-chip

Florian en Jasper stelde deze vraag op 11 januari 2019 om 11:10.

Quote
Hallo,

Wij zitten in vwo 6 en hebben het vak NL&T gekozen en werken nu met de module lab on a chip. Wij begrijpen nu een bepaalde opdracht niet en wensen hulp. De opdracht luidt als volgt:

2 vloeistofstromen die verschillende ionen bevatten worden in de chip (H-reactor) gemengd. Dankzij het mengen (en anders dankzij diffusie) treden chemische reacties op. Er ontstaat één product dat zou willen neerslaan, maar dankzij de stroomsnelheid ontstaat er een suspensie. We willen weten hoeveel procent er neer zal slaan en daarvoor moeten we concentraties kunnen meten op geschikte plekken. Op welke handige plaatsen moet men elektrodes aanbrengen, zodat je door het metne van geleidbaarheid concentraties kunt vaststellen?

Een simpele uitleg over een h-reactor en een plaatje zijn gemakkelijk te googlen indien nodig. 

Kan iemand ons helpen? Bij voorbaat heel veel dank!

Florian en Jasper

Reacties:

Theo de Klerk
11 januari 2019 om 12:57
Quote
>We willen weten hoeveel procent er neer zal slaan en daarvoor moeten we concentraties kunnen meten op geschikte plekken.

Ik ben onbekend met de H-reactor op een chip maar blijkbaar stromen 2 stoffen A en B bij punt X in en komt er een mengproduct AB bij Y aan de andere kant in suspensie uit.

Als je massa van A en B bij binnenkomst weet en kunt meten hoeveel AB eruitkomt dan weet je door de scheikundige wet van massabehoud bij reacties hoeveel stof blijkbaar in de reactor is achtergebleven en neergeslagen.

En massa's meten aan beginpunt en eindpunt is evenredig aan de concentraties van die stoffen (als concentratie is    massa A/(massa A+massa oplosstof) )

Plaatjes en uitleg van een H-reactor wijzen overigens meestal naar wat ik wel als waterstof-reactor ken: de atoombom (H-bom) 
Jan van de Velde
11 januari 2019 om 14:55
Quote

Florian en Jasper plaatste:

Een simpele uitleg over een h-reactor en een plaatje zijn gemakkelijk te googlen indien nodig. 

Dag Florian en Jasper,

probleem is, ik vind vele plaatjes, ook wel met verschillen, en dus geen idee hoe die van jullie eruitziet.

Als je om hulp vraagt, geef je helpers dan eens de gereedschappen om efficiënt en vlot te kunnen helpen, in plaats van ze eerst op puzzeltocht te sturen? Een plaatje van JOUW minilab, of minstens een die er veel op lijkt, uploaden, en een linkje naar die uitleg die jullie kennelijk zo simpel vinden. Ook maar 20 tellen werk toch?

En dan ten slotte: wat zijn jullie twijfels of denkproblemen bij het bedenken van handige plaatsen voor die elektrodes? 

Hoe preciezer je vraag, hoe preciezer en sneller een bruikbaar antwoord tevoorschijn komt. Van een vmbo2-basisleerling verwacht ik vage vragen. Van een vwo-zesser niet. 

Groet, Jan

Plaats een reactie:


Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)