Overgaan van ladingen

Hulpvraag stelde deze vraag op 16 december 2018 om 03:02.

Beste mensen,

Klopt het dat:

in een isolator geen vrije elektronen zijn? maar echt helemaal geen?

En kan iemand elektrische inductie zo gedetailleerd mogelijk uitleggen bij zowel een geleider als isolator voor een leerling van 5ASO?

Alvast zeer bedankt!

Theo de Klerk op 16 december 2018 om 10:08
De ideale isolator heeft geen vrije elektronen (die van atoom naar atoom kunnen springen). Maar niets is ideaal, dus elke isolator is imperfect en zal enige elektronen vrij hebben. Maar voor praktische doeleinden isoleert het prima (plastic kous om een koperdraad, houten kast om een radioschakeling e.d.)

Bij een isolator is er geen inductie want ladingen kunnen niet stromen en geen inductiespanning opwekken. Een magneet richting houten plank bewegen doet in de plank geen stroom lopen en ook geen magnetische pool ontstaan.

Bij een geleider kan dit wel. De resultaten zijn verschillend. Bij een spoel of draad kunnen de elektronen gericht in de richting van de draad lopen: er ontstaat een stroom die (wet van Lenz) een tegenpool doet ontstaan.
Bij een metalen plaat (of een magneet die door een metalen buis valt) kunnen elektronen alle kanten op: er ontstaat een wervelstroom. Ook dan ontstaat inductie maar minder effectief omdat de stroom niet gericht is. Het best gaat het nog in een buis:   de wervelstromen zorgen voor magneetpolen die de vallende magneet toch voldoende tegenwerken waardoor de valtijd veel langer is dan wanneer de magneet door een plastic buis zou vallen.

"Hulpvraag" en "Jack Shirak" lijken dezelfde inzender?

Clara heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?