theoretisch maximale versnelling

Rutger stelde deze vraag op 15 oktober 2018 om 12:55.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een versnelling en een theoretisch maximale versnelling? 

Reacties

Jan van de Velde op 15 oktober 2018 om 13:00
Dag Rutger,

Zonder context is deze vraag lastig te beantwoorden. Het is geen officiële uitdrukking. Staat dit in een context van een "vrije val"?

Je zou gaan denken dat de auteurs denken in de richting van een aandrijvende kracht, die dan een theortisch maximale versnelling geeft, maar een lagere werkelijke vesnelling als we ook rekening gaan houden met tegenkrachten (bijv luchtweerstand bij een val) 

groet, Jan
Rutger op 15 oktober 2018 om 13:04
Dag Jan, het is een karretje die 2 meter schuin naar beneden rijd hiermee moest ik de versnelling van het karretje berekenen en de theoretisch maximale snelheid. Daarna was de vraag wat het verschil tussen deze 2 is.


Grt Rutger
Jan van de Velde op 15 oktober 2018 om 13:39
dan geldt dus wat ik al zei :

denken in de richting van een aandrijvende kracht, die dan een theortisch maximale versnelling geeft, maar een lagere werkelijke versnelling als we ook rekening gaan houden met tegenkrachten 

op een ideaal karretje op een ideale helling werkt alleen de zwaartekracht. Daarvan is er een component langs de helling die je kunt berekenen , zie bijv. hier:

https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/2180 

kijken we alleen naar die rode krachtvectoren dan geeft dat een theoretisch maximale versnelling.

Maar een echt karretje vertoont al minstens last van rolwrijving, zodat de werkelijke versnelling lager zal zijn. En die werkelijke versnelling meet jij in het experiment. Uit het verschil kun je de grootte van de wrijvingskrachten bepalen.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)