geaarde plaat in condensator

tarik djeza stelde deze vraag op 12 oktober 2018 om 11:09.

Ik heb een vraag,

in mijn leerboek staat dat een condensator een geaarde plaat heeft waar de elektrische energie 0 is. Maar in een opgave wordt er gezegd dat protonen altijd naar de geaarde plaat bewegen omdat protonen positief zijn. Snapt iemand dit want volgens mij betekent negatief geladen niet dat de elektrische energie 0 is.

Reacties:

Jan van de Velde
12 oktober 2018 om 11:32
Dag Tarik

Hier klopt iets niet, want protonen bewegen niet: die zitten vast in de moleculen van de stoffen. Dus kijk nog eens goed in je leerboek, of type hier letterlijk over wat er staat, mèt de context dan aub.

Tarik dzeja
12 oktober 2018 om 18:17
Quote
het gaat om een klomp neutronen die met een verticale snelheid in een condensator worden gezet(gegooid). Hierbij beweegt de klomp schuin naar beneden. En dan wordt er gevraagd of de bovenste of onderste plaat geaard is. Het antwoord hierop is: protonen zijn positief geladen en worden dus afgebogen naar de plaat waar de elektrische energie het kleinst is. Dat is de onderste plaat en die is dus geaard.
Jan van de Velde
12 oktober 2018 om 18:32
dag Tarik,

nou wordt het nog een beetje gekker met die klomp neutronen. Ik vroeg om de letterlijke tekst. Maak alsjeblieft maar eens een foto van die pagina uit je boek en upload die hier, want er is geen touw aan je verhaal vast te knopen.

Plaats een reactie:

Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Ariane heeft zeventien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?