In natuurkunde onderwerpen verdiepen

Özie stelde deze vraag op 10 augustus 2018 om 23:31.
Hallo...,

Ik heb een vraagje.
Dit jaar ga ik over naar 4 havo met het profiel natuur en techniek en ik verveel me nu best wel in de zomervakantie dus ik dacht misschien kan ik me verdiepen in natuurkundige onderwerpen zodat ik alvast een voorsprongetje heb. Hebben jullie misschien onderwerpen die jullie me kunnen geven zodat ik even lekker kan researchen. Zelf vind ik astronomie wel heel leuk.
Alvast bedankt.

Mvg,
Özie

Theo de Klerk op 10 augustus 2018 om 23:35
Dan zou ik zeggen... verdiep je in de sterrenkunde. Allerlei raakvlakken met de natuurkunde en bovendien deels ook onderwerp voor havo 4...
Wat je kunt verwachten volgend jaar bij natuurkunde zijn de volgende onderwerpen (als je je daarin al wil verdiepen):

mechanica van beweging
krachten en energie
trillingen en cirkelbewegingen
elektrische schakelingen
radioactiviteit / ioniserende straling
Özie op 10 augustus 2018 om 23:48
Heel erg bedankt!

Heeft u ook gelijk tips voor goede websites of iets anders waar ik kan kijken?
Vaak kijk ik alleen naar wikipedia, maar daar staat natuurlijk heel weinig op.
Theo de Klerk op 11 augustus 2018 om 00:43
Wikipedia heeft soms bijzonder uitgebreide beschrijvingen die zelfs tot universitaire verklaringen komen.

Google op een onderwerp en zie wat er tevoorschijn komt. Er zijn een aantal Nederlandse sites (ook natuurkunde.nl heeft diverse onderwerpen naast de vraagbaak) maar nog meer Engelstalige sites. Daarbij heeft Kahn Academy inmiddels een redelijke naam opgebouwd. En physics.org is er ook nog. In feite zijn er vele sites - beter en slechter. Maar kijk vooral eens rond en zoek verder bij waar voor jou interessante zaken staan.
Özie op 12 augustus 2018 om 15:20
Hallo....,

Bedankt voor de tips.
Ik heb me vandaag verdiept in sterrenkunde, wat echt een goed idee was. Ik wist wel dat het leuk was, maar niet dat het zo leuk was. Heb me vooral verdiept in sterrenstelsels, planetoïden en onze Aarde.
En de onderwerpen van 4 havo leer ik dan wel gewoon in de les, want dat vind ik iets minder interressant.

Vr Groet,
Özie
Theo de Klerk op 12 augustus 2018 om 15:56
Prma... via de sterrenkunde (al op de lagere school - simpele boekjes) ben ik zelf ook de wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde "ingerold" want het leuke van sterrenkunde is dat het al die andere exacte vakken nodig heeft om de processen te snappen. (En omgekeerd vinden sterrenkundigen processen die tot dan toe nog niet verklaard werden en weer een zetje in een van de andere vakgebieden gaf).

Bij havo komt in de 4e of 5e klas (hangt van de gebruikte methode af) ook nog het onderwerp

Bij havo (en ook vwo) zijn er buiten de natuurkundeonderwerpen ook nog 2 "verplichte" onderwerpen uit een keuze van 4. Die worden alleen in schoolexamens getoetst, niet op het centraal schriftelijk. De "syllabus" op www.examenblad.nl geeft de precieze details. Havisten krijgen in elk geval domein E ("Aarde en Heelal") voor de kiezen waarin sterrenkunde is opgenomen (zonnestelsel, zwaartekracht, cirkelbeweging, ontstaan heelal, straling) maar natuurlijk in beperkte vorm.

Voor havo zijn dit

-  optica
-  biofysica
-  aarde en klimaat
-  technische automatisering

voor vwo
- kerndeeltjes
- relativiteit
- biofysica
- geofyisca  (lijkt op aarde & klimaat, maar meer)
Die krijgen verplicht ook domein E2 over straling & materie waarin een dosis sterrenkunde is opgeborgen (HRD diagram, sterevolutie).
Özie op 12 augustus 2018 om 18:06
Na m’n havo wil ik graag ook vwo doen, dus de informatie die u gaf is wel handig dan heb ik al mijn keuze klaarstaan en hoef ik het niet dan pas te doen. Ik wist eigenlijk niet dat er nog “verplichte” onderwerpen waren behalve de natuurkundeonderwerpen. Heb al gelijk weer zin om meer sterrenkundige/natuurkundige dingen te leren😊.
Theo de Klerk op 12 augustus 2018 om 21:44
Als je kijkt op www.examenblad.nl dan kun je voor elk schooltype (en voor elk vak) de exameneisen zien in de zogeheten "syllabus" van het vak.
Voor natuurkunde havo is dit https://www.examenblad.nl/examenstof/syllabus-2019-natuurkunde-havo/2019/f=/natuurkunde_havo_2_versie_2019.pdf  met op pag 7 de onderwerpenlijst (die in de vervolgpagina's nader wordt uitgewerkt).

En wat betreft sterrenkunde: ooit eens aan de JWG (Jongerenwerkgroep) van de NVWS (Ned Ver Weer- & Sterrenkunde) gedacht (https://www.sterrenkunde.nl/jwg/ )? Daar ben ik destijds ook "groot" in geworden ;-)
Özie op 13 augustus 2018 om 16:21
Ik zal zeker een kijkje nemen op www.examenblad.nl.

En Ik wilde graag dus ook aan een JWG meedoen (omdat ik niemand anders ken die ook geïnteresseerd is in sterrenkunde) en toen kwam ik prescies ook die tegen. Ik had paar maanden geleden een proefexemplaar van het Universum besteld, maar heb hem nooit gekregen dus daarom had ik er niet zoveel vertrouwen in.
Leer je er ook echt veel om ''groot'' te worden😀?

Theo de Klerk op 13 augustus 2018 om 17:16
Misschien is bij de verzending van UniVersum (een naam die ik ooit eens verzon - way back rond 1970) iets misgegaan. Gewoon navragen.
De JWG is er voor ieder vanaf zo'n 10 tot 20 jaar met belangstelling voor sterrenkunde. Ze organiseren jeugdkampen (nationaal en internationaal) waar je met "soortgenoten" waarneemt, cursussen volgt, lol hebt. Heel anders dan het gebruikelijke zeil- of vakantiekamp of zo want sterrenkunde is wat de deelnemers bindt. De JWG heeft ook diverse brochures over allerlei onderwerpen, lokale bijeenkomsten (hangt ook af van hoeveel activiteit de leden zelf ontplooien - alleen "consumptie-mode" werkt niet). Vraag na, ga eens langs op een bijeenkomst, kijk of het wat voor je is.
En "groot" worden: je stimuleert elkaar in de sterrenkunde(interesse). Het fysiek "groot worden" gaat bij de jeugd vanzelf - dat heet "opgroeien". Sociaal gedrag werkt binnen de JWG maar natuurlijk ook gewoon in je leven erbuiten: op school, thuis, bij vrienden. Het is vooral een plek om gelijkgestemden en -geinteresseerden te ontmoeten.
Maar het heeft ook zeker geholpen dat enkele JWG-leden gelijk met mij sterrenkunde (of natuurkunde of wiskunde) zijn gaan studeren na de middelbare school.
Özie op 15 augustus 2018 om 13:57
Bedankt voor de uitleg.
Ik zal een mail sturen over wat er is gebeurd met de UniVersum en of ik een keer langs kan komen bij een bijeenkomst of iets dergelijks. Ik hoop echt dat het iets voor mij is, want het klinkt echt heel motiverend en gezellig. Misschien eindelijk een plek om “ soortgenoten” te ontmoeten.

Noortje heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?