Valvertraging in water: veilig of niet.

Tom stelde deze vraag op 19 april 2018 om 07:27.

 Voor een activiteit wat lijkt op Ter Land, ter zee en in de lucht willen we een waterbak van 1 meter hoog maken. Boven die waterbak komt op 10 cm boven het water een plank waar deelnemers over heen fietsen. Althans, dat is het idee. 
De bedoeling is om van de ene kant van het parcours zo snel mogelijk naar de andere kant te rijden naar een bel.
Mijn vraag is, is dit een veilige opstelling?
Deelnemers zullen zo'n 20 km per uur hooguit fietsen.
Vertraagt het water voldoende om de val te breken?
Wat betekent (naar waarschijnlijkheid) een val voor de deelnemer en voor de fiets? Zijn beide gemiddeld genomen nog heel?
Kortom, is dit een veilige opstelling?

Reacties

Jan van de Velde op 19 april 2018 om 08:43
dag Tom,

Veilig in de zin van "er kan niks misgaan" zal het nooit wezen.

Maar bekijk eens wat youtubefilmpjes met de zoekwoorden "fiets'm erin" en zie eens hoe die fietsers, als ze van de plank gaan, te water gaan. Wat zie jij dat er gebeurt? Er is zoals ik het zie een behoorlijk verschil in vallen met lage snelheid of hogere snelheid. Lijkt 1 meter (ongeveer zadelhoogte) bij hogere snelheid dan diep genoeg? 

Zou je alleen met 20 km/h rennend (dus zonder fiets) te water gaan dan kun je uitrekenen dat je het water zal raken alsof je van iets meer dan 2 m hoogte in het water valt. Dat gaat dus wel meevallen. Maar ja, nou met een fiets tussen je benen......

Groet, Jan
Tom op 19 april 2018 om 09:30

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie.

Dat is inderdaad de overweging en de uitdaging. In de filmpjes is het water vaak dieper, waardoor de valsnelheid meer vertraagd wordt. Met een fiets tussen ben ik inderdaad bang dat de klap best fors wordt. Zelf ben ik geen enorme ster in deze berekeningen (exacte vakken ontbraken vroeger niet voor niets in mijn pakket...), dus ben ik nogal huiverig voor de beschreven opzet.

Groet,

Tom

 

Jan van de Velde op 19 april 2018 om 18:18

Tom plaatste:

In de filmpjes is het water vaak dieper, waardoor de valsnelheid meer vertraagd wordt. 

welnee, die vertraging blijft gelijk. Maar elke fiets die met een redelijke snelheid het water in rijdt zie ik daar gewoon rechtstandig infietsen. Die fietswielen gaan dus de bodem raken (en kunnen dus niet verder vallen) voordat de fietser zelfs maar half onder water is. In plaats van door het water wordt onze onfortuinlijke fietser dus door zijn zadel/stang/stuur afgeremd in zijn val. Dat zadel/stang/stuur geeft niet mee, en dat wordt dus een weekje zeven kleuren piesen (of erger) . 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft vijfentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)