Reacties
Jan van de Velde
op
17 januari 2018 om 19:05
dag d,
Wat begrijp je niet aan deze oefening, en wat al wel? Kortom, zet hier je uitwerking zover als je ermee komt, en/of vertel ons waarop je vastloopt en waarom.
Groet, Jan
Wat begrijp je niet aan deze oefening, en wat al wel? Kortom, zet hier je uitwerking zover als je ermee komt, en/of vertel ons waarop je vastloopt en waarom.
Groet, Jan
Theo de Klerk
op
17 januari 2018 om 19:09
... en bedenk dat arbeid = kracht x afgelegde weg evenwijdig aan die kracht
of
arbeid = afgelegde weg x krachtcomponent evenwijdig aan de weg
W = Fs cos φ als φ de hoek is tussen kracht en weg.
of
arbeid = afgelegde weg x krachtcomponent evenwijdig aan de weg
W = Fs cos φ als φ de hoek is tussen kracht en weg.
d
op
17 januari 2018 om 19:18
Ik kom tot W = F x s = 1500 x 9,81 x 75 = 1103625 J.
Dan moet je het volgens het antwoordblad met sin(35) vermenigvuldigen om Fkogel te krijgen maar dat begrijp ik niet.
Dan moet je het volgens het antwoordblad met sin(35) vermenigvuldigen om Fkogel te krijgen maar dat begrijp ik niet.
Jan van de Velde
op
17 januari 2018 om 19:26
als er geen wrijving is is er ook geen kracht nodig om dat ding langs die helling te trekken. De enige reden dat het arbeid kost is dat het voorwerp omhoog gaat in het zwaartekrachtveld.
en dus, zoals Theo zegt:
arbeid = kracht x afgelegde weg evenwijdig aan die kracht
en in dit geval dus de afstand afgelegd in loodrecht verticale zin
of:
arbeid = afgelegde weg x krachtcomponent evenwijdig aan de weg
en aangezien de zwaartekracht een hoek met die weg maakt zul je daarmee rekening moeten houden
als jij zijdelings tegen een rijdende auto duwt, loodrecht op de rijrichting, levert jouw duwkracht geen spatje arbeid.
groet, Jan
en dus, zoals Theo zegt:
arbeid = kracht x afgelegde weg evenwijdig aan die kracht
en in dit geval dus de afstand afgelegd in loodrecht verticale zin
of:
arbeid = afgelegde weg x krachtcomponent evenwijdig aan de weg
en aangezien de zwaartekracht een hoek met die weg maakt zul je daarmee rekening moeten houden
als jij zijdelings tegen een rijdende auto duwt, loodrecht op de rijrichting, levert jouw duwkracht geen spatje arbeid.
groet, Jan
d
op
17 januari 2018 om 19:34
Oke, maar hoe kom je dan bij sin(35)? Waarom is het niet cos(35)?
Theo de Klerk
op
17 januari 2018 om 19:40
Daarvoor moet je je wiskunde afstoffen: (zegt SOS CASTOA nog wat?)
sinus = overstaande zijde gedeeld door de schuine zijde (SOS)
cosinus = aanliggende zijde gedeeld door de schuine zijde (CAS)
De zwaartekracht is de schuine zijde vector en de component langs de helling is aanliggend of overstaand? Dus cosinus of sinus?
sinus = overstaande zijde gedeeld door de schuine zijde (SOS)
cosinus = aanliggende zijde gedeeld door de schuine zijde (CAS)
De zwaartekracht is de schuine zijde vector en de component langs de helling is aanliggend of overstaand? Dus cosinus of sinus?
Jan van de Velde
op
17 januari 2018 om 19:45
da's een kwestie van goniometrie:
F = Fz·sin(35)
of
F = Fz·cos(35)
of
F = Fz·tan(35)
??
kies maar
groet, Jan
F = Fz·sin(35)
of
F = Fz·cos(35)
of
F = Fz·tan(35)
??
kies maar
groet, Jan
d
op
17 januari 2018 om 19:49
Ik denk dat ik hem snap, dankjewel!!
Theo de Klerk
op
17 januari 2018 om 19:53
En wat is het geworden?
d
op
17 januari 2018 om 20:06
F = Fz x sin(35) is het geworden.
Theo de Klerk
op
17 januari 2018 om 20:09
Helemaal goed!
Koen
op
23 mei 2018 om 16:37
Jan leg ff uit waarom sin(35)
Jan van de Velde
op
23 mei 2018 om 16:51
Koen de clerq plaatste:
Jan leg ff uit waarom sin(35)u vraagt, wij draaien
Jan van de Velde plaatste:
da's een kwestie van goniometrie:groet, Jan