temperatuur

Ron stelde deze vraag op 11 juli 2005 om 17:59.
Ik heb op school geleerd dat temperatuur staat voor de gemiddelde inwendige energie. Als de temperatuur stijgt neemt de inwendige energie toe. Overal kom je tegen dat bij botsingen tussen de moleculen kinetische energie wordt overgedragen en daardoor de temperatuur kan stijgen. Als we alleen maar toename van kinetische energie zouden hebben vind ik het gek dat daardoor de temperatuur toeneemt. Is het niet zo dat juist door die botsingen warmte wordt ontwikkeld en daardoor de temperatuur stijgt , waarbij de kinetische energie van het ene molecuul een beetje af neemt en van het andere een beetje toeneemt. Bij stralingsenergie wordt toch ook potentiele energie eerst omgezet in kinetische energie en vervolgens de kinetische energie door botsingen omgezet in warmte , dus temperatuur verhoging.

Bert op 11 juli 2005 om 19:36
Beste Ron,

ik heb wat kommentaar aan je bericht toegevoegd.

"Ik heb op school geleerd dat temperatuur staat voor de gemiddelde inwendige energie. Als de temperatuur stijgt neemt de inwendige energie toe."
Dat is juist!

"Overal kom je tegen dat bij botsingen tussen de moleculen kinetische energie wordt overgedragen en daardoor de temperatuur kan stijgen."
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het klopt niet.

"Als we alleen maar toename van kinetische energie zouden hebben vind ik het gek dat daardoor de temperatuur toeneemt."
Bij botsingen tussen moleculen gaat onder gewone omstandigheden geen energie verloren. Dat zijn volledig elastische botsingen. Dus wat het ene molecuul aan energie verliest, krijgt een ander molecuul erbij. Daarom komt de GEMIDDELDE energie overeen met de temperatuur.

"Is het niet zo dat juist door die botsingen warmte wordt ontwikkeld en daardoor de temperatuur stijgt , waarbij de kinetische energie van het ene molecuul een beetje af neemt en van het andere een beetje toeneemt."
Zie boven: dat idee over warmte die bij de botsingen ontstaat is niet juist; wat het overdragen van energie betreft heb je wel gelijk.

"Bij stralingsenergie wordt toch ook potentiele energie eerst omgezet in kinetische energie en vervolgens de kinetische energie door botsingen omgezet in warmte , dus temperatuur verhoging."
Waarom stralingsenergie potentiele energie zou zijn is me niet duidelijk. Je kunt licht ook opvatten als lichtdeeltjes (fotonen) die met de molekulen botsen en daardoor energie afgeven aan de molekulen.

Ten slotte: temperatuur is niets anders dan een maat voor de gemiddelde (bewegings-)energie van de molekulen. Hoe heftiger dat gaat, hoe hoger de temperatuur.

Bert
Ron op 11 juli 2005 om 21:43
Beste Bert,

Hieronder bedoelde ik natuurlijk als het ene molecuul meer kinetische energie heeft dan het andere molecuul. Op den duur wordt de gemiddelde kinetische energie overal gelijk en blijft de temperatuur constant. Overal kom je tegen dat bij botsingen tussen de moleculen kinetische energie wordt overgedragen en daardoor de temperatuur kan stijgen.

" Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het klopt niet."
Ik vind het toch nog steeds moeilijk voor te stellen dat louter door verhoogde kinetische energie de temperatuur toeneemt. En dat het botsen van de moleculen onderling daar geen oorzaak van is.
Bert op 13 juli 2005 om 08:46
Beste Ron,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt: bijvoorbeeld gasmoleculen die tegen een thermometer opbotsen dragen energie over aan de moleculen van de thermometer. Daarbij warmt de thermometer dus op (en het gas koelt af).

De toegenomen energie geven de  glasmoleculen weer verder door aan de alcoholmoleculen in het vloeistofreservoir van de thermometer. De heftiger bewegende alcoholmoleculen hebben meer ruimte nodig, de alcohol zet uit. Het toegenomen volume van de alcohol lezen we af langs de stijgbuis. Een thermometer geeft dus via die indirecte weg de bewegingsenergie van de gasmoleculen weer.

Maar als de moleculen in een gas onderling botsen neemt daardoor de temperatuur in dat gas niet toe.

Bert
Ron op 13 juli 2005 om 19:45
Beste Bert,
ah zo,het is me nu wel duidelijker geworden.

groeten, Ron

Ariane heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?