pws.. aardmagnetisch veld

mii stelde deze vraag op 03 januari 2005 om 16:18.
hey allemaal ik heb een vraag ..

ik moet voor mijn pws een aantal deelvragen beantwoorden .. weten jullie misschien wat er allemaal gebeurt als het magnetisch veld verdwijnt.. leven is volgens mij niet meer mogelijk .. maar wat gebeurt er ongeveer precies?

alvast bedankt !!

MacGyver op 08 januari 2005 om 14:52
de zon zendt een zg "zonnewind" uit:

van wikipedia:
 .. // ..  een stroom van geladen deeltjes die ontsnapt van het oppervlak van de Zon ..//.. bevat protonen, elektronen, alfadeeltjes en een kleine fractie hooggeladen ionen (C, N, O, Ne,..). Deze passeren de Aarde met een gemiddelde snelheid van zo'n 450 km/s.

dankzij het aardmagntisch veld blijft het grootste deel van die deeltjes in ht magnetisch veld hangen, in de zogenaamde Van Allen-gordels. Bij hoge zonactiviteit kan een deel (maar dan heel wat trager) nog doordringen in de atmosfeer, maar volgt daarbij de veldlijnen en komt dus boven de poolstreken terecht, waar het dan het schitterende poollicht veroorzaakt.

Zonder magnetisch veld zouden deze deeltjes de aarde continu bombarderen. We zouden dus continu blootstaan aan doses straling die veel hoger zijn dan nu, en ook zou molecuul voor molecuul  onze atmosfeer de ruimte in geknikkerd worden. Veel kleinere kans op (hoogontwikkeld) leven dus.

Roos heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?