Polarisatie van een elektromagnetische straling

Roland stelde deze vraag op 05 mei 2006 om 11:50.

Hoi,

Zichtbaar licht is een vorm van elektromagnetische straling en gedraagt zich als een transversale golf. Dus de elektrische en magnetische veldcomponent staan loodrecht op de voortplantingsrichting. De magnetische veldcomponent staat op zijn beurt altijd loodrecht op de elektrische veldcomponent. Maar hoe moet ik me nou de polarisatie van licht voorstellen. Ik weet dat door reflectie de polarisatie richting veranderd. Maar wat veranderd er dan precies? En hoe kan polarisatie dan bijdrage aan dispersie in een glasvezel? Ik begrijp hoe intermodale dispersie en intramodale dispersie tot pulsverbreding kan leiden maar snap niet hoe dat werkt bij polarisatie dispersie.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Roland

Melvin op 06 mei 2006 om 17:39

Beste Roland,

Polarisatie heb je wanneer het licht niet meer 'random' georiënteerd is. Dit kan bijvoorbeeld doordat het elektrisch veld in dezelfde richting staat. Stel je bijvoorbeeld voor dat de lichtstralen in de richting van de z-as gaan. Als de component van het elektrisch veld voor ieder foton in bijvoorbeeld de x-richting staat (en dus het magnetisch veld in de y-richting), dan is het licht gepolariseerd. Bij ongepolariseerd licht zouden de fotonen ieder een totaal verschillend en ongecorreleerde richting van het E-veld hebben.

Daarnaast heb je ook nog zoiets als circulaire polarisatie, waarbij het E-veld van alle fotonen even snel en met dezelfde fase ronddraaien.

Over dispersie in glasvezels weet ik helaas weinig, maar hopelijk heeft bovenstaande uitleg wel geholpen.

Groet,
Melvin

Noortje heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?