virtuele fotonen bij magnetisme

Jacob stelde deze vraag op 26 april 2006 om 11:45.

T.a.v. Bert Metz

Intussen heb ik het artikel over virtuele fotonen in de Engelse Wikipedia gelezen, maar veel wijzer over de werking van de "magnetische kracht" ben ik daarmee niet geworden. Het is allemaal theoretisch en vaag, en je vraagt je af of ze überhaupt wel bestaan. Alle(?) reële deeltjes heeft men ooit "bewezen" of "gezien", m.b.v. een nevelkamer, fotoemulsie, dradenkamer en er blijken tegenwoordig nog betere methodes te zijn. (Daar zou ik trouwens ook best wel wat meer over willen weten!) Mijn vraag: zijn die virtuele fotonen echt waargenomen of zijn ze alleen theoretisch? Het enige wat ik vond was dat het Casimireffect een belangrijke aanwijzing zou zijn voor het bestaan van virtuele "particles". Ja, dan kan men ook zeggen dat een magneet hiervoor een belangrijke aanwijzing is. Verder, om nu nog natuurkunde te studeren over de werking van kracht cq wisselwerking, zie ik niet meer zitten, m'n korte geheugen werkt niet zo best meer! Bij voorbaat dank voor de informatie.

Jaap op 26 april 2006 om 18:28

Hoi Jacob,

Bij dit soort dingen is het altijd lastig te zeggen of ze echt bestaan of niet, er is gewoon iets gemeten en dat kan goed beschreven worden met dit model. In het geval fotonen wordt er elektromagnetische straling (bijv. licht of infraroodstraling) gemeten en dan noemen we dat een foton.

Helpt dit je iets?

Groeten,

Jaap

Bert op 26 april 2006 om 19:54

Beste Jacob,

virtuele fotonen kunnen niet worden waargenomen. Over de juistheid van de theorie waarin ze een rol spelen (de z.g. quantum electro dynamica of QED) bestaat echter zeer weinig twijfel. Voor sommige verschijnselen zijn de voorspellingen van QED met een nauwkeurigheid van  10 significante cijfers in overeenstemming met experimentele gegevens. Dat maakt dat virtuele fotonen toch een zeker 'bestaansrecht' hebben, al kunnen we ze niet waarnemen.

Om de krachten tussen magneten te beschrijven hebben we geen virtuele fotonen nodig. Om het Casimir effect te begrijpen is het wel noodzakelijk om gebruik te maken van gequantiseerde electromagnetische velden. Of men daarbij de term virtuele fotonen wil gebruiken is een kwestie van smaak. Voor de een wordt het daardoor duidelijker, voor een ander juist niet. Een virtueel foton is uiteindelijk een theoretisch concept.

Bert

Roos heeft vijfentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?