Elementaire Natuurkunde

Onderwerp: Atoomfysica, Kern- & Deeltjesprocessen (vwo), Kernfysica, Quantumwereld

Natuurkunde.nl wil graag goede profielwerkstukken aan zijn bezoekers tonen. En dan ook maar meteen de beste. We nodigen u uit, de beste twee natuurkunde-profielwerkstukken van uw leerlingen in te zenden.

De Profidolen van 2004 krijgen één jaar collegegeld aan een universiteit cadeau (maximaal twee per werkstuk). De school van de winnaar mag voor €500 aan practicumspullen kopen op rekening van natuurkunde.nl.

!!Inzendingen die binnenkomen na 10 april 2004 worden wel geplaatst maar komen niet meer in aanmerking voor de prijzen.!!

Laurens Slot heeft van zijn profielwerkstuk de samenvatting ingestuurd om zo mee te dingen naar de hoofdprijs. De natuurkundesectie van zijn docent B. Berendsen kan €500,- verdienen om het sectiebudget aan te vullen.

De vragen

Wat? Hoe? Dat zijn de vragen die centraal staan in de natuurkunde, met als uiteindelijk doel om de grote vraag te beantwoorden: waar bestaat de wereld uit, en hoe werken de wonderbaarlijke mechanismen van dit heelal? De zoektocht naar het antwoord op deze vraag is nog in volle gang, maar vorderingen zijn zeker gemaakt. Op deze site krijgt u een indruk van deze ontdekkingen en ook een indruk van de bouwstenen en de regels van de natuur.

Mee op reis

U wordt op de website http://members.home.nl/laurens.slot/ mee genomen op een reis die u voert naar de kern van de materie.Om dichterbij het antwoord te komen op de vraag waaruit alles opgebouwd is. Verschillende atoommodellen komen aan de orde, verder wordt een blik geworpen naar de bouwstenen van atomen, zoals protonen en neutronen. Maar daar stopt het niet, ook worden quarks bekeken en de kernkracht.

Maar alleen weten hoe iets is opgebouwd is natuurlijk niet genoeg. U wil toch ook weten hoe iets werkt? Daarom wordt er ook uitleg gegeven over het geesteskind van Einstein, de relativiteitstheorie. Deze theorie heeft ons veel nieuwe inzichten gegeven in de manier waarop ons universum werkt. Verder wordt er gekeken naar de quantum mechanica, waaraan Bohr en vele anderen schitterend werk hebben verricht.

CERN

Ook wordt gekeken naar de organisatie CERN, waar met behulp van enorme deeltjes- versnellers dieper in atomen kan worden “gekeken” dan ooit te voren. Zo kunnen theorieën worden bewezen of ontkracht. Dat is essentieel voor onze zoektocht naar de vragen die ons prikkelen, de vragen waar het allemaal omdraait, de vragen naar het “hoe” en “wat”.

De website

De site Elementaire natuurkunde is overzichtelijk en strak. Dankzij de simpele maar toch doeltreffende navigatie zult u niet verdwalen. En dankzij het rustige, ik zou bijna zeggen wetenschappelijke, karakter van de site wordt u niet verblind door onnodige felle kleuren of schreeuwerige toeters en bellen zonder echt nut. Ook door het niet gebruiken van bijvoorbeeld flashfilmpjes of andere vormen van intro’s hoeven bezoekers van de site niet over bepaalde software te beschikken. Ook blijft hierdoor de download tijd van de site laag zodat u niet lang hoeft te wachten.

Om de site toegankelijk te maken voor iedereen die geïnteresseerd is in natuurkunde is de site opgedeeld in drie delen: beginners, gevorderden en experts.

Bij deze site ook rekening is gehouden met verschillende resoluties die bezoekers kunnen hebben zo is deze site te bekijken met 800x600 en 1024x768. Maar ook op 1152x864 of nog hogere resoluties.

Dit profielwerkstuk is gemaakt door:

Gegevens auteur:

• Naam: Laurens Slot