Kosmische straling

Onderwerp: Astrofysica, Elektromagnetisch spectrum, Ioniserende straling, radioactiviteit, Kern- & Deeltjesprocessen (vwo), Kernfysica, Quantumwereld, Sterrenkunde

Dit thema draait rond de vraag hoe onzichtbare signalen uit de kosmos gedetecteerd kunnen worden.

Op deze pagina vindt u materiaal waarin steeds centraal staat hoe onzichtbare signalen uit de kosmos gedetecteerd kunnen worden. Natuurlijk is tegelijkertijd de vraag welke bijdrage deze metingen leveren aan nuttig onderzoek. De pagina schetst ook een beeld van verschillende projecten gericht op middelbare scholieren.

Het thema is in opbouw, maar u kunt natuurlijk vast een kijkje nemen.

Artikelen

Röntgenstraling en infraroodstraling:

Neutrino's en muonen:

Overig:

Bijlessen

Lesbrieven

Deze lesbrief is bedoeld als een oriëntatie op het thema kosmische straling. In het tweede deel wordt met behulp van een numeriek model de reistijd van een deeltje van de zon naar de aarde bestudeerd. Anneke de Leeuw is de auteur van de opdrachten.

PO en PWS

Projecten voor en door scholieren.

Dichtbevolkte gebieden (stedelijke agglomeraties) zijn bij uitstek geschikt om een netwerk van meetstations te huisvesten. De noodzakelijke infrastructuur (internet, netspanning) is hier voorhanden. In de praktijk blijkt de gemiddelde afstand tussen scholen voor voortgezet onderwijs (en andere openbare instellingen) aardig overeen te komen met de gewenste onderlinge afstand tussen de meetstations: ~1 km. Ook voor uw school zijn er mogelijkheden: