Icon up Overzicht

Nobelprijs 2003 Geneeskunde. MRI.

Onderwerp: Elektrische stroom

Dit jaar gaat de Nobelprijs voor de geneeskunde naar de natuurkundige Paul Lauterbur en de chemicus Peter Mansfield. Patiënten worden vandaag de dag doorgelicht met MRI. En dat is dankzij hun inspanning. Voortaan konden alternatieven die gevaarlijker waren - zoals kijkoperaties en röntgenfoto's - vaak achterwege blijven.
In de jaren tachtig werd de MRI in de geneeskunde geïntroduceerd. Dat betekende een 'doorbraak' volgens het Nobelcomité. Elk jaar worden er wereldwijd 60 miljoen MRI's gemaakt.

Toepassingen MRI

Bij deze opnamen is gebruik gemaakt van de nieuwste MRI techniek ontwikkeld door Philips. A: MRI scan van hoofd. B: MRI scan van knie, met een kleur is aangegeven waar zich kanker ontwikkelt. C: MRI scan van hart. © Philips

Met een MRI kijken artsen vooral naar de hersenen en het ruggenmerg, waarin ze gezwellen, verstoppingen of ontstekingen (bij MS) kunnen ontwaren. Ook wordt MRI veel ingezet bij tumoren, hernia's, lage rugpijn en zere knieschijven. Onderzoekers kunnen met de nieuwste toepassing, de zogeheten functionele MRI, zelfs zien welke hersengebieden actief worden als we bijvoorbeeld praten of een hand opsteken. Bezoek ook eens Philips Medical voor meer MRI scan's met medische toelichting.

Tweede nobelprijs voor MRI.

Bloch en Purcell ontdekten in 1946 het principe van MRI. Daarna gebruikten wetenschappers de vinding vooral om de chemische structuur van stoffen te achterhalen. De techniek was echter nog niet rijp voor een medische toepassing..

Nobelprijswinnaar Natuurkunde 1952: Felix Bloch (USA) b. 1905 d. 1983 en Edward mills Purcel (USA) b. 1912 d. 1997 © The Nobel Foundation

Lauterbur, een 74-jarige Amerikaan, en Mansfield, een 69-jarige Brit, brachten daar verandering in. Lauterbur liet de intensiteit van het magneetveld in de MRI variëren. Voor het eerst kon hij zo tweedimensionale afbeeldingen maken. De methode werd verder verfijnd door Mansfield. Hij wist het beeld beter bruikbaar te maken.door de opgevangen signalen nauwkeuriger te analyseren met behulp van wiskundige modellen en computers.

Nobelprijswinnaar Geneeskunde 2003: Paul C. Lauterbur(USA) b. 1933 en Sir Peter Mansfield (USA) b. 1933 © The Nobel Foundation

Samen ontvangen Lauterbur en Mansfield 10 miljoen Zweedse kronen, dat is 1,11 miljoen euro! Op 10 december zal de Zweedse koning in Stockholm het bedrag overhandigen.

Wil je meer weten over de natuurkunde achter de MRI? Lees dan het volgende artikel: Medische toepassing: MRI

Een MRI functioneert alleen als er gebruik wordt gemaakt van supergeleidende materialen. Deze worden gebruikt om heel sterke magneetvelden mogelijk te maken. Bekijk ook eens het volgende artikel: Nobelprijs 2003 Natuurkunde. Supergeleiding.