verschil rontgen en gamma straling

Auteur: sjoerd
Datum: 9 nov 2009
Doelgroep: Tweede fase

hallo,

rontgenstraling is afkomstig van het terugvallen van elektronen in de elektronenschil. Hoe groter de `val` van de elektronen, hoe hoger de energie van de rontgenstraling.
de grenzen waarbinnen het rontgenstraling is, is wanneer de golflengte van de electromagnetische straling tussen de 1 x 10-7 m en 1 x 10-13 m is.

gammastraling ontstaan bij het uiteenvallen van een instabiele kern. De grenzen waarbinnen het gammastraling is, is wanneer de golflengte van de electromagnetische straling kleiner is dan 1 x 10-10m.

hierin is een groot deel dat overlapt.

de oorzaken van het ontstaan zijn verschillend. Maar als ik nu alleen het foton te zien krijg, kan ik daaruit opmaken of het om gammastraling of om rontgestraling gaat?

groet,

Sjoerd

Reacties op deze vraag (2)

Onderwerp: verschil rontgen en gamma straling

Auteur: Jan van de Velde

Datum: 9 nov 2009

Dag Sjoerd,

Alleen aan dat foton kun je dat inderdaad niet zien. Dit wordt veroorzaakt door de geschiedenis. Met de apparaten waar de natuurkundigen vroeger mee werkten overlapten röntgen en gamma niet, maar gaandeweg werden die apparaten beter. Onderstaand verhaal op wikipedia vertelt het duidelijker dan ik het zou kunnen:

The distinction between X-rays and gamma rays has changed in recent decades. Originally, the electromagnetic radiation emitted by X-ray tubes had a longer wavelength than the radiation emitted by radioactive nuclei (gamma rays).[4] So older literature distinguished between X- and gamma radiation on the basis of wavelength, with radiation shorter than some arbitrary wavelength, such as 10−11 m, defined as gamma rays.[5] However, as shorter wavelength continuous spectrum "X-ray" sources such as linear accelerators and longer wavelength "gamma ray" emitters were discovered, the wavelength bands largely overlapped. The two types of radiation are now usually distinguished by their origin: X-rays are emitted by electrons outside the nucleus, while gamma rays are emitted by the nucleus.

Maar ja, als je niet weet waar het vandaan kwam, kun je een foton met golflengte 10-11 m nu ook niet meer duidelijk het één of het ander noemen.

Duidelijk?