Wat levert een fietsdynamo maximaal

A. stelde deze vraag op 17 juni 2007 om 09:58.

Beste redactie,

 

Graag zou ik uitleg krijgen over het volgende:

 

Wat is de maximaal haalbare hoeveelheid stroom die door (fiets)dynamo geleverd kan worden en kan deze hoeveelheid opgehoogd worden door met tandwielen, pulley;s de rotatie te verhogen waardoor er dus meer energie opgewekt kan worden.

 

Aangezien ik nogal een leek ben, zou ik graag een vergelijking erbij zien van b.v een t.v gebruikt zoveel, dus heb je zoveel dynamo's nodig om deze te laten branden.

 

alvast bedankt

 

Arjan 

Reacties

Bas op 18 juni 2007 om 13:11

Beste Arjan Stofregen,

Een typische fietsdynamo levert zo'n 3 Watt vermogen. Een tv typisch een paar honderd Watt. Dit zou je zelf toch ook moeten kunnen vinden?

Groeten,

Bas 

Arjan op 20 juni 2007 om 08:06

Hoi Bas,

 Hartelijk dank voor je reactie.

En inderdaad een en ander zal zeker te vinden zijn, ook door mij. Echter heb ik hierop nog een aanvulling, en wellicht had ik dit eerder moeten vermelden.

 De opbrengst van 3 watt, gaan we dan uit van wat er gemiddeld door een mens behaald wordt, of is dit het maximale wat er door een dynamo geleverd kan worden?

 Volgende vraag is: Bestaat er een middel (apparaat) wat dmv van hetzelfde principe, rotatie omzetten in electriciteit een hoger rendement oplevert?

 Alvast bedankt voor de reactie.

 

Arjan Stofregen

Rene op 20 juni 2007 om 11:36

Dag Arjan,

Het grootste probleem van een fietsdynamo is dat het energie moet opwekken, zonder je al te veel af te remmen. Het vermogen moet dus laag blijven, maar net genoeg om licht te laten branden.

Het is dus per defenitie niet zo'n goed systeem om lichamelijk vermogen om te zetten in electriciteit, want dan wil je al je energie omzetten. Hiervoor is een overbrenging langs een rubberen band ook zeker niet ideaal.

Als je echt iets nuttigs wil doen, dan zul je een ander systeem moeten verzinnen dat bijvoorbeeld direct aan de as is verbonden, of met een combinatie van tandwielen om de draaisnelheid te verhogen.

Dynamos zijn er in alle soorten en maten, en waar je naar op zoek moet gaan is: het vermogen van het menselijk lichaam, het rendement van een dynamo, het optimale toerental van een dynamo, en het optimale toerental van een mens

het rendement van een dynamo kan oplopen tot 40 procent, en het liefst wil je natuurlijk een toerental van 3000 omwentelingen per minuut, zoals er ook uit het stopcontact komt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human-powered_transport

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&list_uids=17326493&cmd=Retrieve&indexed=google

 http://users.erols.com/mshaver/bikegen.htm

yasmine op 26 september 2007 om 18:20

hey,ik kom hier eigenlijk geen reactie geven ofzo maar gewoon ook een vraag stellen.

ik ben namelijk een meisje van 12 jaar en kom hier vragen wat nu eigenlijk een fietsdynamo is,wie het heeft uitgevonden,wat er het nut van is,welke toepassingen ervan zijn,hoe het werkt en wat je zelf met een dynamo zou kunnen maken?

het is heel wat en het spijt me maar het is huiswerk voor school en het is opzoekingswerk.Het is voor het vak Technologische Opvoeding.

 bedankt.

Jan op 26 september 2007 om 19:56

ben namelijk een meisje van 12 jaar en kom hier vragen ,en


Dag Yasmine,

Ik vind dat je hier voor een beginnend natuurkundige met behoorlijk heftige vragen afkomt

wat nu eigenlijk een fietsdynamo is,hoe het werkt

Dit is wel de moeilijkste. Ik denk dat we het maar heel simpel gaan houden: elektriciteit en magnetisme hebben best veel met elkaar te maken. Als je met een magneet BEWEEGT in de buurt van een koperdraad gaat er een elektrische stroom lopen in die koperdraad. In een dynamo zit een magneet vast aan het wieltje ervan: hoe harder jij fietst hoe harder die magneet gaat ronddraaien. Rondom die draaiende magneet zit er een heleboel koperdraad opgewonden in dat dikkere stuk van je dynamo. Als jij dus de magneet laat draaien (= bewegen) wil er door die koperdraad een elektrische stroom gaan lopen. Als je nou op en slimme manier een lampje daarop aansluit kan dat gaan branden.

 wat er het nut van is,welke toepassingen ervan zijn,

Tja, ook in elektrische centrales gebruiken ze dynamo's om een elektrische stroom te maken, maar dan natuurlijk véél groter. Ze noemen het dan een generator, wat eigenlijk ook de beste naam voor je fietsdynamootje zou zijn. Het nut ervan: het is eigenlijk de beste manier om van een beweging een elektrische stroom te maken. Toepassingen: bijna overal waar beweging moet worden omgezet in elektrische stroom: elektriciteitscentrales, windmolens, waterkrachtcentrales, generatorsets die je wel eens op bouwplaatsen ziet staan (van die hele grote kasten meestal) en ook een auto heeft een dynamo.

wat je zelf met een dynamo zou kunnen maken?

Kijk dat is er nou een voor jou zelf: verzin eens wat leuks, laat je fantasie eens werken.

wie het heeft uitgevonden

Nu je weet dat een dynamo eigenlijk een generator is moet je zelf maar eens googlen met wisselstroomgenerator uitvinder wiki

Duidelijk zo?

Groet, Jan

jan op 21 maart 2009 om 11:05
heey jan

bedankt voor al die info ik heb er veel aan gehad \
ik moest ook een werkstuk voor school maken.

groeten jan smit
v.kuilenburg op 19 januari 2010 om 20:50
het is niet altijd verstandig om met hoge snelheid een dynamo aan te drijven uit ervaring ondervonden dat bij te hoge snelheid je lampjes springen en dus  in het donker zit.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft negentien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)