Profielkeuze

Sanne stelde deze vraag op 23 maart 2024 om 14:10.

Hoi allemaal,
ik zit nu in 3 vwo en moet volgende week de keuze maken voor het vakkenpakket. Ik weet al dat ik ng ga kiezen met wiskunde a en duits. Maar ik zit te twijfelen of ik nlt of Ak moet kiezen, ik wil geen natuurkunde. Maar iedereen zegt dat je met nlt niks kan. En anders zou ik nlt kiezen met ak/eco als keuzevak wat raden jullie mij aan?

1. ak met keuzevak eco
2. nlt met keuzevak ak
3. nlt met keuzevak eco

alvast bedankt gr Sanne

Theo de Klerk op 23 maart 2024 om 15:10
Ik zou in eerste instantie kiezen voor wat je voor later het best bruikbaar lijkt (als je al weet wat je hierna wilt doen).  Een aantal opleidingen stelt natuurkunde of tenminste NLT als voorwaarde. NLT kan vele onderwerpen bevatten (biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde) maar mijn ervaring is dat iemand met afschuw van natuurkunde of wiskunde (geen B of D) de klos kan zijn bij natuurkundige onderwerpen in NLT (zoals quantumgedrag van materie, sterevolutie e.d.) omdat dan toch een beroep wordt gedaan op je wis- en natuurkundekennis en bij gebrek, je die moet bijspijkeren.  Hoe groot dat beroep is hangt van de school af. Ik ken er die NLT "als cadeautje" geven en anderen die er serieus werk van maken.
Het is dus moeilijk vanaf deze plek je een gedegen advies te geven. Praat er eens over met je schoolbegeleiders. Die kennen de situatie beter.

Noortje heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?